FYSISK ARBEID: Byggeleder Jan Vogt Knutsen svinger øksa for å felle eika som skal bli kjølmast på fullskala replikaen av Gokstadskipet.

Mannen med meget spesiell jobbtittel: Vikingskipsbygger

2. august, 2021

14:21

Ingen kommentar

Jan Vogt Knutsen er mannen som var byggeleder for replikaen av Klåstadskipet, og nå skal han snart i gang med Gokstadskipet.

ESPEN JØRGENSEN tekst og foto

Det må være mye planlegging som ligger bak slike omfattende konstruksjoner?

–Ja, det ligger enormt mye planlegging bak, men det er heldigvis fordelt på flere personer. De som sitter i styret i Stiftelsen Oseberg Vikingarv, må snu hver stein for å finne finansiering til dette prosjektet. Vikingskipsmuseene på Bygdøy og i Roskilde står for henholdsvis digital oppmåling og nye byggetegninger, som skal kompensere for svinn som følge av uttørking, og sprekker og deformasjon som følge av mangelfull oppstøtting siden skipet ble stilt ut på Bygdøy for en menneskealder siden. Mitt ansvar er selve byggingen av skipet, og da er det å finne egnede materialer og spesielle emner kanskje en fjerdedel av arbeidet. Å planlegge og legge til rette for ansatte og frivillige som vil være med å bygge skipet representerer også en fjerdedel av hele arbeidet. Den siste halvparten av tiden får jeg vært med å bygge, sier han.

Beundrer sine forgjengere

Hvor lenge har du holdt på med bygging av vikingskip?

– Jeg ble med å bygge Saga Oseberg da de hadde holdt på i ett år, og nå til sommeren har jeg vært med å bygge vikingskip i ti år. I løpet av et par år med vikingskipsbygging lærte jeg mer om trematerialer enn i de foregående 25 årene, sier han smilende og engasjert.

– Hva er vanskeligst med å bygge en replika av et historisk skip?

– Det mange ting som er vanskelig med å gjennomføre et så stort prosjekt, og jeg må si at jeg er full av beundring for mine forgjengere som bygget disse skipene for tusen år siden, på brøkdelen av den tiden vi bruker i dag. Vi regner med å bruke seks år på å bygge en replika av Gokstadskipet, i vikingtiden bygget de et slikt skip på en vinter. Det forteller meg at de var noe annet enn en horde med ville gærninger, sier han leende.

TRIVES UTE: Jan Vogt Knutsen er mannen som var byggeleder for replikaen av Klåstadskipet, og nå skal han snart i gang med Gokstadskipet.

–Kompleksiteten i arbeidet er en utfordring; det er vanskelig å finne gode emner til de forskjellige delene. Kjølen for eksempel, den lette vi etter i ett år i hele Sør-Norge uten å finne en som var lang nok, tykk nok og rett nok og uten alt for mange greiner. Vi fant omsider en egnet eik i Schleswig-Holstein, etter at vi hadde gitt opp å lete i Danmark. Men det viste seg at transporten av den 18 meter lange eikestokken ble spesialtransport, og derfor ville koste oss nærmere 80.000 kroner. Da Nicolaus Wedel Jarlsberg generøst tilbød oss et gratis tre fra sin skog var vi ikke sene med å takke ja til det, selv om det er litt for tynt i toppen. Da får vi heller laske på en bit på undersiden av kjølen for at den skal få den nødvendige høyden. Dette er bare et eksempel på utfordringer vi har, forteller han.

Et godt team

Du er byggeleder, men hvor mange har du med deg i arbeidet?

– Jeg har heldigvis med meg en gjeng dyktige håndverkere. Egil Sagerøy er utdannet tømrer, men har også gått to år på Fosen folkehøyskole og lært båtbygging. Han har vært med helt fra begynnelsen, da Geir Røvik og resten av Stiftelsen startet med byggingen av Saga Oseberg. Bård Kjølsrud er båtbygger og har vært hos oss i til sammen cirka tre år. Aleksandr Smyk er kunst og håndverkslærer og har også vært hos oss i til sammen over to år. Tore Forsberg er trearbeider, og har også vært hos oss i flere omganger, til sammen rundt fire år. Han er leder for vår avdeling i Sandefjord, hvor det skal lages deler til skipet. Mye av grovarbeidet med kløyving av stokker og tilhugging av bord og spanter og lignende skal foregå der. Og så har vi et meget kompetent og ivrig styre i ryggen, som gjør hva de kan for å løfte frem denne regionens unike vikingarv i nasjonal og internasjonal sammenheng. Jeg må si at det er virkelig inspirerende å arbeide med et så godt team i ryggen, sier en tydelig engasjert båtbygger.

Autentiske teknikker

Når regner du med for alvor å være i gang med byggingen av skipet?

– Vi får den enormt lange eikestokken som skal bli kjølen levert denne uken, og kommer til å begynne for alvor rett over påske. Da blir det å finne frem vikingøksene våre og ta fatt på huggingen. Så mye som mulig av arbeidet skal gjøres med autentiske teknikker og verktøy fra vikingtiden, sier han.

–Hva har du drevet med før du startet med viking prosjekter på Vikingodden?

– Jeg har alltid vært fascinert av verktøy og ulike materialer, og allerede som barn brukte jeg mesteparten av tiden på å bygge hytter i trærne og olabiler som ble mer og mer avanserte. Da jeg senere skulle velge yrke, ønsket jeg meg et håndverk som var utfordrende og givende. Det fant jeg da jeg begynte i trebåtbyggerlære på Havnøy båtbyggeri høsten 1986, under ledelse av Geir Røvik. Der hadde jeg mange fantastiske år, og lærte enormt mye. Jeg har også jobbet som sløydlærer på Steinerskolen i Vestskogen en del år. I tre år drev jeg Tønsberg Trebåtbyggeri sammen med Arvid Olaussen, før finanskrisen fullstendig tok fra oss arbeidsgrunnlaget, sier Vogt Knutsen.

Overgangen mellom mytisk og historisk tid

Hva er det som gjør at vikingtiden er så fascinerende?

– Jeg tror vikingtiden er fascinerende, fordi den ligger i overgangen mellom mytisk og historisk tid, og forteller om et folk som var ekstremt ekspansive og utrettet mye i løpet av noen få århundrer. De var førende i både håndverk, sjøfart, handel, krigføring og statsbygging i vår del av verden, sier byggelederen.

espen@byavisatonsberg.no

 

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *