Pandemien har hatt en positiv effekt på salget av meieriprodukter

15. februar, 2022

12:52

Ingen kommentar

Selv om fjoråret endte med nedgang i salget av melk, har to år med pandemi hatt en positiv effekt på salget av meieriprodukter i Norge. Nå drikker vi omtrent like mye melk som vi gjorde i 2019. I tillegg har salget av norsk ost og yoghurt økt betraktelig under hele pandemien.

Oppsummeringen av salgstallene for melk og meieriprodukter i 2021 viser en liten nedgang i melkekonsumet etter en formidabel vekst i det første pandemiåret 2020. Salget av yoghurt og ost har derimot fortsatt å øke.

5,5 millioner kilo økning for norsk gulost

Gulost er den ostevarianten nordmenn spiser klart mest av. Etter et meget godt år for gulost i 2020 fortsatte forbruket å øke i 2021, og på de to årene med pandemi har salget av gulost økt med hele 9 %, dvs. 5,5 millioner kilo.

– Ost fortsetter stadig å øke, og gulost er vårt aller mest populære og vanlige pålegg. Det er også et næringsrikt pålegg som blant annet inneholder mye kalsium som er viktig for skjelettet vårt, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Nordmenn har også inntatt mer yoghurt under pandemien. Oppgangen fortsatte i 2021, og norsk yoghurt har økt med 5, 2 % siden 2019.

Kun 0,5% nedgang etter drømmeåret 2020

Volumet av norskprodusert melk gikk ned med 2,5 % i 2021, og endte på 426 millioner liter, noe som tilsvareri underkant av 80 liter per nordmann. Det er ca. 11 millioner liter lavere enn drømmeåret 2020, men sammenlignet med «normalåret» 2019 har nedgangen kun vært på 0,5 %.

– Dette er gode salgstall tatt i betraktning at vi har lagt bak oss et pandemiår der vi har forsøkt å tilpasse oss den nye hverdagen i større grad. I gjennomsnitt drikker eller bruker nordmenn i overkant av 2 dl melk per dag, og det viser at folk setter stor pris på den sunne og gode norske melken. Ikke minst er det godt nytt for folkehelsen fordi melk inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer vi trenger hver dag, avslutter Berg Hauge.

  Volum 2019 Volum 2020 Volum 2021 Endring 2020-2021 Endring 2019-2021
Norsk melk 1) 428 321 436 905 425 992 -2,5 % – 0,5 %
           
Norsk gulost 2) 61 524 66 950 67 074 +0,2 % +9,0 %
Norsk ost totalt 2) 84 549 91 309 90 057 -1,4 % +6,5 %
           
Norsk yoghurt totalt 3) 49 524 51 932 52 100 +0,3 % +5,2 %

Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

1) Melk solgt gjennom dagligvare, KBS og storhusholdning i 1000 liter

2) Ost solgt gjennom dagligvare, KBS, storhusholdning og industri i 1000 kilo

3) Yoghurt solgt gjennom dagligvare, KBS og storhusholdning i 1000 kilo.

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *