Tønsberg
11°C

Spania satser på bærekraftig transport med lavpris, høyhastighets togforbindelser.

Spania har lenge vært en av verdens ledende reiselivsdestinasjoner. Nå satser de også stort på å bli ledende innen bærekraftig turisme. En naturlig del av dette er da å prøve å påvirke reisevanene til brukerne, slik at disse også beveger seg over i en mer bærekraftig retning. Tog er et effektivt eksempel på hvordan man kan få ned utslipp og gjøre transportbiten mer miljøvennlig.

I løpet av de siste 30 årene har Spania bygget det største nettverket av høyhastighetstog, AVE, i Europa. Milliarder av euro har blitt investert i nye togforbindelser fra Madrid og de 3567 spanske kilometerne utgjør det nest største høyhastighetsnettverket på hele planeten, etter Kinas.

AVE er et høyhastighetstog som eies av RENFE i Spania. AVE er framfor alt en videreutvikling av franske TGV, og krever, på samme måte som TGV, egne spor for å kjøre med høy hastighet.

Nå kan inntredenen av nye lavprisoperatører, som vil konkurrere med Renfe, revolusjonere sektoren.

Året 2021 har vært en gøy periode for høyhastighetstoget, takket være engasjementet fra partene involvert i liberaliseringen av jernbanen til lave kostpriser. I følge ABC avsluttet SNCFs “Ouigo” og Renfes “Avlo” året med belegg på nærmere 90 %, og transporterte mer enn to millioner passasjerer på bare seks måneder.

Førstnevnte begynte sin aktivitet i mai måned i fjor på Madrid-Barcelona-korridoren med meget konkurransedyktige priser helt nede i 9 euro og fem daglige frekvenser i hver retning. På bare seks måneder nådde “Ouigo” én millionreisende, og avsluttet 2021 med 1,3 millioner.

“Avlo” på sin side har fraktet 734 000 passasjerer siden juni i den samme korridoren. I følge de nevnte mediene erforskjellen i passasjerer forklart med kapasiteten til hvert tog. Ouigo-toget har to etasjer og mulighet for å frakte mer enn 500 passasjerer, mens Avlo-togene ikke overstiger 438 seter.

Disse resultatene representerer veldig gode fremtidsutsikter for miljøvennlig transport med mer enn to millioner brukere i et år fortsatt preget av pandemien.Legger vi i tillegg til AVE, avsluttet jernbanetransporten i Spania 2021 med 4,3 millioner passasjerer kun på ruten Madrid-Barcelona.

Et faktum som har direkte konsekvenser i andre sektorer, som for eksempel lufttransport. De 40 daglige frekvensene til Renfe i denne korridoren, sammen med de 10 avgangene fra Ouigo, har forårsaket en nedgang på hele 25 % i bruken av flytransport mellom Madrid og Barcelona. Denne reduksjonen kan bli ytterligere forbedret med ankomsten av “Iryo” mot slutten av 2022.

Fra Renfe erkjenner de at denne nye modaliteten har blitt en nøkkelakse i deres strategiske plan, og satser på “en kvalitetstjeneste, billigere, enklere å bruke og fokusert på segmenter som muligens ikke tidligere har tilnærmet seg høyhastighetsmarkedet grunnet for høy pris”.

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.