MORO: Simen Endresen og Tone Kostveit Rogne er veldig fornøyde med at lærer og IKT-ansvarlig Thor-Erik Rødland tilrettelegger for økt bruk av data og multimedia i undervisningen.

Store datafremskritt på Ringshaug

19. januar, 2021

12:29

Ingen kommentar

Denne artikkelen ble publisert i Byavisa Tønsberg i 2005.

Videosnutter, multimedia og økt bruk av digitale mapper er noe av det som gjør at Ringshaug Ungdomsskole har kommet veldig langt i forhold til bruk av den moderne informasjonsteknologiens muligheter. SILJE E. MOSSESTAD tekst og foto

– Jeg brukte høstferien på å lage en oppgave som omhandler syrer og baser via multimedia, sier en entusiastisk Thor-Erik Rødland.

Han er lærer og IKT-ansvarlig på Ringshaug Ungdomsskole.

Ivrig viser han fram oppgavene han har laget. Elevene kunne i prinsippet ha gjort det samme forsøket i laboratoriet, men kan nå prøve og feile enkelt ved å klikke med musa.

– Ofte kan det stå vanskelig forklart i bøkene. Datagrafikk kan gjøre det enklere å forstå teorien på for eksempel dette med syrer og baser, fortsetter Rødland.

Enklere hverdag

Tone Kostveit Rogne og Simen Endresen går i 8. klasse. I stedet for å levere inn arbeidsoppgaver på ark, bruker de mer og mer det som kalles digitale mapper. De bruker en digital læringsplattform som kalles Fronter. Her kan de få tilbakemelding på innleveringsoppgavene fra læreren. Ringpermen kan dermed bli en saga blått. Elevene har også muligheten til å forbedre oppgavene ved å foreta endringer. De slipper å gjøre alt på nytt, og gevinsten av dette er stor for både lærere og elever.

– Jeg synes det er mye bedre å bruke data enn å skrive for hånd, sier Simen Endresen.

Han viser fram et forsøk han gjorde i Natur & Miljøfag. Thor-Erik Rødland filmet de elevene som ønsket det, mens de forklarte det de i praksis gjorde når de skulle tenne en gassbrenner.

GASSBRENNER: I stedet for å skriftlig forklare hvordan en gassbrenner fungerer, stiller Tone Kostveit Rogne og Simen Endresen seg opp foran videokameraet. Lærer Thor-Erik Rødland filmer forsøket, slik at elevene kan vise sin egen videosnutt i digitale mapper.

Simen Endresen syntes dette var en interessant måte å gjøre forsøk på. Videosnutten tar han vare på i den digitale mappen, som nærmest er en «skrytemappe», og hvor papirer ikke blir borte eller rotet vekk.

Lærende nettverk

Ringshaug ungdomsskole samarbeider tett med Teigar og Tjøme Ungdomsskole. Felles for dem er at de er tilknyttet et prosjekt som kalles «lærende nettverk». Utveksling av ideer, erfaringer og kunnskaper om digital kompetanse i skolen er viktig for å utvikle seg enda mer. I slutten av oktober skal det være en erfaringskonferanse i Tønsberg, der skoler fra Vestfold, Telemark, Buskerud og Østfold deltar. Høgskolen i Vestfold er koordinator for prosjektet som startet opp i fjor. Lærerne skal dra nytte av dette i første omgang for så å videreformidle kunnskapen til elevene.

Ønsker seg filmstudio

I dag har Ringshaug ungdomsskole lydopptaksprogram og hodetelefoner med mikrofon og videokamera. Nå vil skolen prøve å finne penger til å lage et filmstudio.

– Noe av grunnen til at jeg ønsket å bli lærer var at jeg synes det er spennende å jobbe på en ny og annerledes måte enn den tradisjonelle. Jeg føler at jeg har mye å bidra med, og ville derfor revolusjonere den norske skolen, sier Thor-Erik Rødland spøkefullt.

red@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *