Tønsberg
16°C

Viktig seier for norske elbil-kjøpere

BILDET: Elbilkjøperne i Norge må vente i hvert fall ett år før tallene er en del av den offisielle informasjonen om bilene, antagelig vil det ta et par år før det er på plass. (Foto: NAF).

Nå kommer endelig en offisiell rekkeviddemåling for elbiler i vintertemperatur. – Dette har vi kjempet for lenge og nå ser det ut til å være bokstavelig talt innenfor rekkevidde, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har etterlyst en bransjestandard for hva bilselgerne skal opplyse om når de selger elbiler.

Særlig når det gjelder hvor langt du kommer med bilene på vinterstid har kjøperne mangler god informasjon.

NAFs egne vintertester av 82 elbiler viser at rekkevidden på bilene blir redusert med alt fra fire til 32 prosent vinterstid. Variasjonene er store mellom de ulike bilmerkene.

– Derfor er det en gledens dag nå når bilbransjen har blitt med på laget og skal få på plass en såkalt vinter-WLTP. Dette kan gå såpass fort at tallene kan være klare allerede fra neste år, sier Ryste.

Slik det ligger an jobbes det på europeisk nivå for å få en offisiell rekkeviddetest i minus sju grader, ifølge det Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening forteller i en sak på Bilnytt.no. Det er slik NAF ser det en fin temperatur også for nordiske vinterforhold. De offisielle tallene som kommer fra en slik test hjelper forbrukerne i elbilvalget.

– Dette er helt i tråd med det vi har krevd. Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, slår Camilla Ryste fast.

NAF har også gjennom sitt europeiske nettverk i FIA (Federation Internationale de l’Automobile) satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.

– Denne jobben blir enklere nå når vi også har bilbransjen med på laget, mener Ryste.

Elbilkjøperne i Norge må vente i hvert fall ett år før tallene er en del av den offisielle informasjonen om bilene, antagelig vil det ta et par år før det er på plass.

– Frem til da må elbilkjøperne være bevisste på at rekkevidde blir redusert til bilene blir redusert vinterstid. Så det gjelder å spørre og grave når man vurderer en bil. Vi har testet 82 elbilmodeller og testresultatene vil være til god hjelp så lenge det ikke finnes offisielle tall for vinterrekkevidde, avslutte Camilla Ryste i NAF.

Bakgrunn

NAF har stilt følgende krav til bilbransjen, for å gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.

Se detaljer på om NAFs krav til bransjestandard på naf.no

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.