Tekst og foto: Per-Espen Løchen
I rundt 100 år har Fiinbeck irritert Fia i fjellveggen på Narverød. Steinveggmaleriene av tegneseriefigurene planter fortsatt mang et smil om munnen på båtfolket som hersker over husvikflaket.
Ved Jernvik, rett øst og ute ved vannkanten for Husvik, finnes det gamle og litt mystiske kunstverket. Man må helst utpå sjøen for å se det. Den irske tøffelhelten Christian Fiinbeck og hans snobbete kone Fia er et særdeles kranglete ektepar fra tegneserienes verden.
Fjellveggen har utsyn til brådype ”Hvittinghullet”. Der fisken bet så villig før Oslofjorden nesten gikk tom for havets delikatesser, kan man beundre Valløbuktas friluftsgalleri. Flere titalls båter kunne så sent som inntil noen få tiår siden ligge med snørene ute og fiske bøtter med hyse, torsk, makrell og sei.
Malt av lokal moromann
For ganske nøyaktig 100 år siden krøp en eldre tenåring ned fjellsiden. Over, under og imellom tykke vaiere som holdt hvalkokeriene fortøyd, våget tenåringen Reidar Christensen seg ned fjellsiden med malingsspann og kost.
Tusenkunstneren var oppvokst i Stokke, men etter hvert bosatt i Hermelinveien bare noen hastige steg over klippekanten mot Husvikveien. Reidar var kjent i kameratflokken for å være humoristen. Det hendte at han underholdt vennene med sitt enmannssirkus.
Men moromannen var også en kreativ kunstner som satte spor etter seg – trolig uten at han visste om det selv. Stedet heter Fiinbeck på folkemunne den dag i dag.
Ble kjent i voksen alder
Datteren Randi Lian, som ble født i Drammen i 1938 og vokste opp på Bragernes, ble først i 1989 kjent med farens sjøsidekunst utenfor Tønsberg.
– Min far var en kjekk og ordentlig mann. Men jeg har også hørt at han var en spilloppmaker. Jeg ble kjent med ham først litt senere i livet. Det er blitt meg fortalt at jeg har arvet hans humor og kunstneriske evner – både som skribent og maler, forteller Lian til BY Tønsberg & Færder.
Lian er utdannet rosemaler og frisør. Hun er bosatt i Hof og var tidligere skribent i magasiner som Familien, Hjemmet og Romantikk – ofte under pseudonymer. I tillegg har 86-åringen skrevet flere dikt og revyer.
Reidar Christensen flyttet som voksen til Oslo og jobbet som elektriker og maskinmester på fasjonable Continental Hotel samt Fellesbanken. Fiinbeck-kunstneren døde i 1977.
Nye og friske farger
Sjøsidemaleriet av Fiinbeck og Fia har siden tidlig på 1920-tallet prydet fjellveggen ved bade – og fiskeplassen.
Hvalkokeriene «New Sevilla», «Hektoria» og «Skytteren» lå i sommeropplag i Valløbukta utenfor Narverød mellom ishavsoppdragene. Bolter i fjellet ved Fiinbeck og Fia var ankerfeste for disse båtene. Mer kjente «Pelagos» og «Antarctic» var fortøyd utenfor Helodden.
Figuren Fiinbeck er stadig blitt fiffet opp med fersk maling fra tid til annen opp gjennom årene. Kameratene Roy Bjørnstad og Tore Hytten har i to omganger med 24 års mellomrom malt opp kunstverket på nytt – senest for fire år siden. Også i 1966 ser det ut til at iallfall Fiinbeck fikk nye, friske farger.
Gjennom en rekke år ble bildet av Fia slitt bort av vær og vind. I 1995 oppdaget duoen konturene av konemor og malte henne opp på nytt samtidig som de rustet opp ektemannen. Kompisene måtte rappellere ned og opp i et tau for å komme til maleriene.
Den tidligere så populære bade- og fiskeplassen – iallfall for husvikungdommen – bød for mange på den ultimate utfordringen. For kastet du deg uti fra toppen av Fiinbeck, var du «gæren». Den høyeste satsen måler 10 meter over vannflaten og er kun for de tøffeste gutta.
Som badeplass var Fiinbeck i tillegg benyttet av såkalte vassfiser, som akte seg uti vannet fra et av sideplatåene.
Tøffelhelten og snobben
Fiinbeck og Fia var lenge blant de mest populære tegneseriene i Norge. Serien ble tatt inn i ukebladet Hjemmet i 1921 sammen med Knoll og Tott. Det fiktive ekteparet underholdt bladets lesere helt inn til 2000-tallet.
Tegneserien er laget av amerikaneren George McManus så tidlig som fra 1911 og handler om Christian Fiinbeck, en ire bosatt i USA, som brått ble rik. Men jordnær som han var, ønsket Fiinbeck fortsatt å henge med sine gamle venner og holde fast ved mange (u)vaner.
Hans kone Fia ønsket seg imidlertid desperat ut av livet som hvermansen og oppover på den sosiale rangstigen.
Tegneseriefigurene ble brukt i en av de første norske animasjonsfilmer, produsert for Tiedemanns Tobakk i 1927.