- Regelverket for føring av personallister er ikke komplisert, så dette bør alle virksomhetene i bransjen klare å følge, sier avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatteetaten. (Foto: Skatteetaten)

Fant feil hos over halvparten av serveringsstedene

22. januar, 2024

19:01

Ingen kommentar

Skatteetaten fant feil hos 77 av 149 kontrollerte serveringssteder.

I november og desember har Skatteetaten gjennomført personallistekontroller hos virksomheter over store deler av landet. 149 serveringssteder ble kontrollert, og hos 77 av dem var det feil i føringen av personallister. Disse virksomhetene ligger totalt an til å få gebyrer på i overkant av en million kroner.

Ikke fornøyd

Avdelingsdirektør i Skatteetaten Erik Nilsen er ikke fornøyd med resultatene av de siste kontrollene.

– Regelverket for føring av personallister er ikke komplisert og har eksistert siden 2014, så dette bør alle virksomhetene i bransjen klare å følge. Hos noen er det snakk om en blanding av slurvefeil og manglende kunnskap, mens et mindretall ikke forholder seg til regelverket. Vi ser at der vi finner grove og bevisste brudd på personallisteregelverket, der finner vi ofte flere regelverksbrudd. Det kan derfor være aktuelt med utvidede kontroller mot noen av virksomhetene, sier Nilsen.

En del av kontrollene bestod også i å veilede virksomhetene om regelverket. Et positivt funn var at veldig mange har digitale systemer for føring av personallister.

– Jeg vil derfor sterkt oppfordre serveringsstedene til å få bedre orden på dette, slik at de lett kan presentere personallisten for oss neste gang vi kommer på kontroll, for det blir flere slike kontroller i 2024, sier avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatteetaten.

Fakta personallister

Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid.

Feil ved personallistene fører til gebyr. Gebyret for mangler med personallisten er 10 rettsgebyr for første overtredelse, og 20 rettsgebyr ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg kommer 2 rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett rettsgebyr var i 2023 på kr 1 243.

Les mer om personallister på skatteetaten.no/personalliste

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *