Vestfold Kunstsenter ønsker velkommen til årets første utstilling

Det er med stor glede Vestfold Kunstsenter kan ønske velkommen til årets første utstilling Tomrom av Aron Irving Li i våre nye lokaler i Øvre Langgate 71 i Tønsberg. Åpningen er 12. februar.

I utstillingen Tomrom viser Aron Irving Li skulpturer og veggarbeid i metall. Med utgangspunkt i naturens strukturer, oppbygging og indre logikk fordyper Li seg i temaer rundt menneskets innvirkning på natur og miljø. Han interesserer seg for tilvekst – og nedbrytningsprosesser i naturens kretsløp og ser på de estetiske og visuelle aspektene i disse prosessene.

Li viser blant annet en ny serie smidde relieffer med motiv av utvalgte biller. Biller er en svært tallrik innsektgruppe med om lag 3700 kjente arter i Norge. Likevel er en fjerdedel av disse rødlistet. I skog der 45 prosent av de rødlistede billene holder til, er det særlig mangel på dødt trevirke som er problemet. Mange biller krever spesielle størrelser eller typer dødt trevirke som store stammer eller brent ved. Til utstillingen har Li bland annet jobbet med Furupraktbillen som trenger store, soleksponert døde stammer av furu for å leve og Sotpraktbillen som er avhengig av skogbrann for å utvikle seg.

Li viser også en serie «Egg» i detaljert utskåren kobber. Han vil se på egget som symbol for liv og naturens evige kretsløp. Egget utgjør både en beskyttende struktur og livgivende element. Det er sterkt og livskraftig men samtidig skjørt. Egget kapsler inn og beskytter livet i sitt mest fragile stadium. Lis egg består imidlertid av gjennomskårne skal, tomme for sitt innhold. Tomme for liv. Med det vil han assosiere rundt forhold mellom natur og menneskeskapte strukturer. Men Li tenker også at verkene kan representere håp, fremtid og utvikling. Gjennom å synligjøre enkelte organismer og reflektere rundt naturens variasjon filosoferer Li om eksistens og forgjengelighet.

Aron Irving Li er utdannet metall-og smykkekunstner med Bachelor (2013) og Mastergrad (2015) fra kunsthøgskolen i Oslo. Li har blant annet hatt separatutstilling på Østfold kunstsenter 2020, Buskerud kunstsenter 2019 og Kunstbanken, Hedmark kunstsenter 2018. Han har deltatt i gruppeutstillinger på gallerier som Kunstnerforbundet, Oslo 2021. Årsutstillingen 2020. Collect 2017, Saatshi gallery, London 2017. Hå gamle prestegard, Nærbø 2017. Die neuesammlung, Pinakothekder moderne, München 2016. KRAFT, Bergen 2016 og Galleri Format, Oslo 2015. Lis arbeid er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst og design, Oslo 2019, KODE, Bergen 2018 og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum 2015. Han ar utført offentlige kunstprosjekt på Oppdal idrettshall 2021 og jobber med et prosjekt til Oksenøya senter, Fornebu. I 2021 mottok Li femårig arbeidsstipend fra norsk kulturråd.

Utstillingen er laget med støtte fra Norsk kulturfond og Statens kunstnerstipend.

Kort intervju med kunstneren før utstillingsåpning

Du åpner ny separatutstilling på Vestfold Kunstsenter lørdag 12.februar. Hvordan går det med forberedelsene til utstillingen og hva slags arbeider skal du vise?

Det er alltid litt hektisk når det nærmer seg en ny utstilling. Det er en spenning knyttet til det å få samlet verk man har brukt mye tid på får å skape en helhet i gallerirommet. I noen av verkene har jeg jobbet med en ny teknikk hvor jeg smir direkte i kobberplate. Det bli en serie relieffer av biller som er formet ut av et stykke metall. Jeg kommer også å vise en ny serie med detaljert utskårne «egg», også disse i kobber.

Hva preger din produksjon?

Det ligger mye håndverk bak mine verk. Metall er et veldig allsidig og formbart materiale, men krever også mye arbeid og kunnskap får å nå ønsket resultat. Prosessene må planlegges fra start til slutt og det er lite rom for forandringer underveis.

Hvordan går du til verks når du starter arbeidet med et prosjekt/ et verk?

Å starte er ofte det vanskeligste. Jeg har gjerne en visuell tanke om et verk. Det kan for eksempel være en form, en teknikk eller en spesiell arbeidsmetode jeg ser for meg. Jeg lager gjerne forenklede modeller i papir som jeg tegner oppå. Disse blir så brettet ut til en mengde flate elementer som kan skjæres ut av metallplaten. Det blir som et slags puslespill jeg kan bygge sammen til et tredimensjonalt verk.

Er det noen kunstnere, forfattere eller teoretikere du lar deg inspirere av?

Jeg finner mye visuell inspirasjon i bøker. «Kunstformen der Natur» av Ernst Haeckel er full av vakre illustrasjoner

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.