Først da Ahadi (28) gjøv løs på kjøreopplæringen på samme måte som toppidretten, lyktes landslagsbokseren med å gjøre seg fortjent til førerkortet.
For Ahadi Lukungu er to ting viktigere enn det meste annet. Å trene på sine svakeste egenskaper og automatisere bevegelsesmøsteret, er hva som må til for å mestre både bilkjøring og boksing.
Men det varte og rakk med å finne suksessformelen bak rattet. Dyslektikeren slet med teorien og hadde ingen hjelp på hjemmebane med praktisk trening på å kjøre bil.
– Veldig mye satt i hodet på meg. Stresset fikk overstyre i så stor grad at jeg ble helt handlingslammet da jeg satte meg bak rattet, forteller TK-jenta.
15. mai i fjor startet Ahadi føreropplæring. 492 dager, 76 kjøretimer, en teorieksamen og tre oppkjøringer senere, sto hun omsider med «lappen» i hånden. Da var det gått ett år, fire måneder og tre dager siden første kjøretime.
Gjennomsnittseleven i Tønsberg ligger på omkring 18 kjøretimer.
– Jeg husker så godt da Anders sa “kan du bare gi litt faen?” Akkurat det trengte jeg å høre. Skuldrene ble senket, og jeg lot alt det innøvde få slippe til i stedet for å overtenke, sier Ahadi.
Mot alle odds
I august i fjor besto Ahadi teoriprøven på første forsøk ved Tønsberg Trafikkstasjon. Det var over all forventning og mot alle odds – ikke bare fordi strykprosenten i Norge på det meste ligger over 60 prosent.
For dysleksi førte til at Ahadi slet voldsomt med å lese og forstå boka Veien til førerkortet.
– Når man står overfor en dyslektiker eller kunder med andre utfordringer, må man tenke litt annerledes. Vårt team går igjennom og diskuterer i større grad prøvesvarene med dyslektiske elever. Vi bistår i større grad med muntlige forklaringer, forteller eier Anders Guldahl i Speed Trafikkopplæring.
– For meg hjalp det enormt. Da forsto jeg alt mye bedre, bekrefter Ahadi.
Et verktøy som ble avgjørende for de siste fire års norgesmester i boksing, var Bestått-appen. Det er Speeds egenutviklede verktøy for å øve hjemme til teoriprøven hos Statens Vegvesen.
Appen har grundige forklaringer og tydelige illustrasjoner for alle elever.
Som en boksekamp
Hver test består av 45 spørsmål. For Ahadi viste det seg umulig å gjennomføre alt i én bolk. Hun misforsto spørsmålene, mistet konsentrasjonen og ga opp.
– Men da jeg tilnærmet meg prøven som en boksekamp over tre runder – med 15 spørsmål i hver runde og en kort, mental pause imellom – opplevde jeg at det løsnet skikkelig. Jeg besto teoriprøven på første forsøk, forteller 28-åringen stolt.
Det var over all forventning – både for Ahadi selv og kjøreskolesjefen.
– Jeg ble overrasket, ja, bekrefter Anders.
– Med sju feil var det akkurat innafor. Men bestått er bestått, konkluderer Ahadi.
For elleve år siden forsøkte Ahadi på teoriprøven to ganger uten hell. Da mistet hun motet ga hun opp.
– Bestått-appen åpnet også for å dele opp egne bolker med henholdsvis skilt- og kjøretekniske spørsmål. Det ble veldig viktig for meg. Da spørsmålene var blandet sammen, ble det bare kaos i hodet mitt, forklarer Ahadi.
Mistet foreldrene i krig
Norges beste bokser i sin klasse mistet begge foreldrene i Kongo-krigen midt på 1990-tallet. Knapt to år gammel ble hun sendt på flukt sammen med sin nesten voksne storesøster. Omsider fikk den lille familien bosette seg i Norge.
Hun vokste opp i Larvik, men boksesatsingen lokket henne til den sterke boksegruppa i Tønsberg. I fjor vår kontaktet hun Speed Trafikkopplæring med et nytt mål for øyet.
– Ahadi kom til oss uten å ha mulighet til å øvelseskjøre hjemme. Dermed måtte brorparten av kjøretimene brukes som ren øvelseskjøring. Dem som ikke har mulighet til å trene hjemme, behøver som oftest et titall flere timer, forteller Anders.
“Lappen” var av det etterlengtede slaget. Allerede som 17-åring startet Ahadi på veien til førerkortet. Men dysleksien førte til bråstopp etter to underkjente teoriprøver. Ti år senere ga hun førerkortet en ny sjanse.
– I starten var det høyt tempo med kjøretimer to ganger i uka. Men så begynte boksingen og studiene å spise stadig mer av tiden min. Da ble det vanskelig å holde oppe tempoet med kjøretimene.
Øving er ferskvare
Etter månedsvis med spredte kjøretimer og to mislykkede oppkjøringer, fikk hun til slutt Anders Guldahl i ringhjørnet. Tre intensive uker senere hadde hun gjort seg fortjent til den rosa “lappen”.
– Bilkjøring krever mengdetrening, og treningen er ferskvare. Det beste er å “gunne” på og få nivået opp til det som forventes ved en førerprøve. Når man lærer noe uten å få repetert det, faller man raskt tilbake til start. Da går prosessen veldig sakte, og man kommer knapt i mål, forteller Anders.
Tommelfingerregelen er at heltheten skal se bra ut.
– Om det man viser sammenfaller med hva sensor synes er god nok blikjøring, får du lappen. Det er ikke mer magi enn som så. Forsøker man å overprestere og framstå helt perfekt, ender det ofte med ingenting.
Speed-sjefens råd til usikre og nervøse elerer som står foran trafikkopplæring og oppkjøring:
– Kjør slik du mener er riktig ut fra hva du har lært – ikke slik du tror vegvesenet eller jeg mener er riktig, oppfordrer den erfarne trafikklæreren Anders Guldahl.