Metin Øzdal (20) fra Bovi mobilitet AS har ventet på lasten fra Kina i nervepirrende lang tid.

-Det var noen nervepirrende dager

Gründeren Metin Øzdal opplevde noen nervepirrende dager og uker da alle pengene fra investorene og lån ble stående fast som varer i ni kontainere i Shanghai.

Et stort antall elektriske sparkesykler var kjøpt inn fra Kina, og skulle sendes med kontainerskip fra Shanghai. Så ble det lockdown i Shanghai på grunn av koronapandemien – ingen skip inn eller ut.

-Vi snakker 8-sifret beløp, forteller Metin, som nå endelig har fått melding om at kontainerne omsider er lastet om bord i skip, og på vei til Norge.

Parkeringsforbud

Metin Øzdal (20) er fra Larvik, og har bedriften sin, Bovi, i Tønsberg. Han startet firmaet i fjor, og gjorde en grundig testing sammen med Tønsberg kommune.

-Det har vært en del utfordringer i forhold til elektriske sparkesykler med tanke på at de settes igjen overalt og forsøpler bymiljøet. Det har vi løst med å innføre et parkeringsforbud, slik at sparkesykkelen kan forlates først når den er plassert på en godkjent parkeringsplass, forteller Metin.

Bovi-syklene er heller ikke en del av ulykkesstatistikken. Han forteller at i fjor juni ble det registrert 720 ulykker med elektriske sparkesykler, men null med hans.

-Vi har fartskontroll på syklene. Om man beveger seg inn på for eksempel Brygga i Tønsberg, vil sykkelen senke farten automatisk. Vi driver og ser på mulighetene for hjelm, men det er utfordrende.

Fra Europa neste gang

Bovi plasserte ut 100 sparkesykler i Tønsberg i fjor, og hadde en omsetning på 1,4 millioner kroner i sesongen mai til september. Da gikk de break even. I år ligger det an til overskudd.

De 1.000 syklene som nå flyter på havet et sted mellom Shanghai og Oslo skal utplasseres i andre byer i Vestfold og Telemark.

-Vi er ikke de eneste i Norge som handler med Kina, og vi er blant de heldige som omsider fikk shippet varene våre. Jeg tror mange fortsatt venter. Man må bare ikke gi seg, sier Metin, og sier han har vært en plagsom kunde som har mast og mast.

-Tross alt sto det mange millioner kroner på spill, og det er penger fra investorer og egne lån. Det er nervepirrende for meg, som bare er 20 år, siedr han.

-Neste gang skal vi bestille fra Europa. Det blir noe dyrere, men sikkerheten er mye høyere.

Søker nye partnere

Metin Øzdal kommer fra en tyrkisk familie med flere næringsdrivende. Kanskje har han innovasjonsgenet, for allerede på videregående startet han en ungdomsbedrift som drev med bymøbler med smartteknologi. Et eksempel på et slikt møbel står utenfor biblioteket i Tønsberg – en benk som er drevet av solceller og der folk kan lade telefonen sin. Metin har lagt ned den bedriften, men vil nå starte en bedrift til.

-Da handler det om quick commerce. Og jeg søker nå etter partnere som kan være co-founder, sier den driftige gründeren.

-Quick commerce handler om å levere varer raskt til kundene, og vi starter med dagligvarer. Både kundene og sjåførene har en app, og så fort det tikker inn en bestilling, vil sjåføren, som har elmoped eller elbil, plukke opp varene og levere dem til kunden. Innen 30 minutter skal kunden motta varene sine. Dette har allerede startet i Oslo, mens vi ser mot mindre byer.

 

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.