Det var rekordmange familie-elbiler med i NAF og Motors elbiltest. De rommer mye og går stadig lengre. – Utvalget av elektriske familiebiler har vokst voldsomt det siste året. Nå er det mye å velge i alle prisklasser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF og Motor testet denne uken rekkevidden og ladehastigheten til 31 av de nyeste elbilene på markedet. 15 av bilene er romslige familiebiler med stort bagasjerom, hengerfeste og firehjulstrekk.
Flere av familiebilene kan kjøre langt selv i kjølig og regnfullt norsk sommervær. Familiebilen som gikk aller lengst under testen var Tesla Model Y som kjørte respektable 545 kilometer. Kia EV6 med tohjulsrekk kom seg 500 kilometer, mens tohjulstrekkeren av Hyundai Ioniq 5 kom tredje lengst av familiebilene med 466 kilometer.
Bagasjerom og pris avgjørende for å bli kalt familiebil
For å defineres som familiebil i elbiltesten må elbilene må ha minimum 500 liter bagasjerom inkludert bagasjerommet foran, og prisen må være under 800 000 kroner. Blant årets 31 elbiler er 15 av elbilene definert som familiebiler. Prisen spenner fra 369 000 kr til 675 000 kroner.
– To av elbilene i årets test har massive bagasjerom på over 800 liter. De kjørte i tillegg faktisk over 400 kilometer selv i regnvær. Da begynner vi å snakke om praktisk familiebil som rommer mye og kan bli med på sommerens bilferie, sier Nils Sødal.
Praktisk med frunk
Mange elbiler har en praktisk ekstrafunksjon vi ikke finner i bensin- og dieselbiler, nemlig bagasjerom foran – også kalt frunk.
Blant familiebilene har 6 av de 15 modellene frunk, som kan sluke unna enda litt bagasje.
– Frunken er et praktisk bagasjerom som kan romme enten ladekablene så det er lett tilgjengelig. Flere av modellene har også såpass stort frunk at det rommer bagger og mindre kofferter også, avslutter Sødal.
Dette er elbilene i sommerens test som er definert som familie-elbil
Bilmodell | Pris | WLTP for utstyrsmodell | Kjørelengde i elbiltesten | Bagasjerom | Bagasjerom frunk |
Maxus Euniq6 | Fra 369.900 kr | 354 km | 388,4 km | 754 liter | Nei |
Kia EV6 4WD | Fra 419.000 kr | 484 km | 459,2 km | 511 liter | 20 liter |
Kia EV6 RWD | Fra 419.000 kr | 528 km | 500,2 km | 511 liter | 52 liter |
Audi e-tron Q4 40 | Fra 448.500 kr | 498 km | 460,9 km | 520 liter | Nei |
VW ID.4 GTX | Fra 466.600 kr | 466 km | 428 km | 543 liter | Nei |
Audi e-tron Q4 50 quattro | Fra 486.900 kr | 459 km | 459,6 km | 520 liter | Nei |
Hyundai Ioniq 5 RWD | Fra 489.000 kr | 481 km | 466 km | 527 liter | 57 liter |
VW ID.5 GTX | Fra 498.200 kr | 473 km | 453 km | 549 liter | Nei |
Skoda Enyaq iV80X | Fra 505.760 kr | 481 km | 446 km | 585 liter | Nei |
NIO ES8 | Fra 539.000 kr | 500 km | 443,7 km | 871 liter | Nei |
Tesla Model Y LR Dual Motor | Fra 574.232 kr | 507 km | 545 km | 854 liter | 117 liter |
BYD Tang | Fra 599.900 kr | 400 km | 407,6 km | 578 liter | Nei |
Hongqi EHS-9 | Fra 619.000 kr | 465 km | 371,1 km | 622 liter | 75 liter |
Ford Mustang Mach-E GT | Fra 675.500 kr | 500 km | 436,6 km | 402 liter | 100 liter |
Skoda Enyaq Coupe RS | Ikke fått pris | 491 km | 497 km | 570 liter | Nei |