Dette skjer når du kjører elbilen tom for strøm

BILDET: Selv om bilen oppfører seg kontrollert, kan det noen ganger være trafikkfarlig å gå tom for strøm. Kjører du på en hovedvei eller begynner å nærme deg en lang tunnel, er det lurt å komme seg over på en sidevei hvor du kan parkere bilen trygt når bilen er i ferd med å gå tom. (Foto: NAF)

-Du trenger ikke være redd for å kjøre elbilen tom for strøm. Du har full kontroll på bilen, og den stopper aldri brått og uten forvarsel, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange lurer på hva som skjer når en elbil går tom for strøm. Skrur den seg plutselig av, som en mobiltelefon? Stopper den brått? Kan det oppstå farlige situasjoner?

NAFs Nils Sødal sier at ingen trenger være redde for at elbilen plutselig stopper.

– Vi har kjørt 82 ulike elbiler tomme for strøm, og erfaringen er entydig: Det å gå tom for strøm er ikke trafikkfarlig hvis du tar noen grep for å stoppe på et trygt sted, slår han fast.

Medlemsorganisasjonen anbefaler ikke at man kjører bilen tom for strøm selv om det er ufarlig. Ingen av elbilene stopper brått. Bilene varsler i god tid, gjerne flere ganger, om at du bør komme deg til en ladestasjon. Deretter begynner de etter hvert å gå langsommere og langsommere, i såkalt skilpaddemodus.

– Det er variasjoner, men de fleste bilene varsler fra det er 25 prosent med strøm igjen på batteriet, forklarer NAF-rådgiveren. – Tar du affære ved første varsel, er det gode muligheter for å rekke frem til en ladestasjon før den går over i skilpaddemodus, fortsetter han.

I skilpaddemodus vil du ikke klare å kjøre fortere enn 70 eller 80 kilometer i timen. Jo nærmere null prosent på batteriet du kommer, jo saktere går bilen. Da bør du komme deg til den laderen som er innenfor rekkevidde.

Sødal mener at selv om bilen oppfører seg kontrollert, kan det noen ganger være trafikkfarlig å gå tom for strøm.

– Kjører du på en hovedvei eller begynner å nærme deg en lang tunnel, er det lurt å komme seg over på en sidevei hvor du kan parkere bilen trygt når bilen er i ferd med å gå tom, sier han. – Du har ikke lyst til å gå helt tom for strøm i en tunnel, sier han.

NAFs veihjelp inkluderer hjelp til elbilister som er gått tom for strøm, men medlemsorganisasjonen rykker sjelden ut til elbilister som står strømtomme langs landeveien.

– I de få tilfellene strømmen er et problem ser vi at det gjerne er det lille startbatteriet på 12 volt i elbilene som skaper vansker akkurat som for bensin- og dieselbiler. Du får ikke startet elbilen når startbatteriet er tomt, sier Sødal.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.