Sykkeltyvene blir mer og mer interessert i elsparkesykler og elsykler, ifølge forsikringsselskapet If. (Illustrasjonsfoto: Pexels/CC

Elsparkesykkel er tyvenes nye favoritt

I sommer har forsikringsselskapet If alene fått inn rundt 15 tyverier av elsparkesykkel hver uke. Nesten en tredel av alle sykkeltyverier er nå av elsykkel eller elsparkesykkel.

Tyveriene av elsparkesykler skjer ofte fra typiske steder for fritidsaktiviteter i sommerhalvåret, som fotballbaner og stranda.

– Mange elsparkesykler blir også stjålet utenfor kjøpesentre og butikker. Når skolene er åpne, får vi meldinger om tyverier i herfra. I tillegg forsvinner elsparkesykler ved innbrudd hjemme og når de står parkert utenfor boligen eller jobben, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Tyvene ler av låsene

Ifølge forsikringsselskapet byr sykkellåsene som regel på altfor lite plunder for tyver.

– Norges mest populære sykkellåstype er en vits for rutinerte kriminelle. Vaierlås er som å knyte fast sykkelen med kokt spagetti. Selv tykke vaiere på 1 centimeter kutter sykkeltyven over på ett eller to sekunder med verktøy som går nedi en liten bag, sier Clementz.

Han anbefaler heller bøylelås.

– Bøylelåsene krever andre typer verktøy, og tar som oftest mye lenger tid å ødelegge. Tester har vist at selv ganske billige bøylelåser har god motstandskraft. Jo lenger tid en sykkeltyv må bruke, dess større er risikoen for å bli oppdaget. Å skape stress for tyven er ditt beste våpen mot sykkeltyveri, sier Clementz.

Store mørketall

Det stjeles flere elsykler enn elsparkesykler, ifølge If.

– Mens tyverier av elsparkesykler er et typisk fenomen i sommerhalvåret, skjer en del av elsykkeltyveriene vinterstid. Det er nok fordi mange har oppdaget at elsykkel kan være et fint fremkomstmiddel til jobb og skole hele året, sier Clementz.

I fjor ble det meldt om 13 563 stjålne sykler til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge

I virkeligheten er tallene mye høyere, fordi mange sykkeltyverier verken blir meldt til forsikringsselskap eller politi, ifølge If.

– Det er det mange grunner til. Én av dem er at en del av syklene er gamle og har lav verdi, opplyser Clementz.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.