En av to elbilister klarer seg med under 300 kilometer rekkevidde

-Den typiske elbileieren har en bil med under 300 kilometer rekkevidde og lader bilen hjemme fra ladeboks oftere enn tre ganger i uken, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbilene går stadig lengre, og det finnes nå rundt 20 elbilmodeller hvor produsentene lover mer enn 500 kilometer rekkevidde. Men den norske elbilisten klarer seg med langt mindre i hverdagen: 46 prosent av elbileierne oppgir at bilen deres har under 300 kilometer rekkevidde.

Kjører ikke Oslo-Kristiansand hver dag

NAF gir råd og veiledning til norske bilkjøpere og har nå kartlagt nordmenns holdninger til elbil i en ny landsomfattende undersøkelse utført av Norstat. Over 700 elbilister har svart.

– For de aller fleste er 300 kilometer rekkevidde mer enn langt nok. Det er få av oss som har en hverdagsreise som tilsvarer Oslo-Kristiansand hver dag, sier Sødal.

Starter dagen med full tank

De aller fleste elbilistene har tilgang til lading hjemme – og bruker det flittig. Hele 40 prosent av de med elbiler med kortest rekkevidde lader bilen hver dag. Blant elbilistene som har mellom 200 og 300 kilometer på «tanken», er det kun 23 prosent som lader så ofte.

– Elbilistene kan starte dagen med full tank om de vil, sier Sødal. – Men selv med en ganske beskjeden batteripakke er det ikke nødvendig å lade hver dag, ser vi av denne undersøkelsen, fortsetter han.

Sparer strøm med boks

Og langt de fleste lader fra ladeboks: Hele 71 prosent av elbileierne oppgir at de lader fra ladeboks, kun 17 prosent svarer at de lader fra vanlig stikkontakt hjemme.

– Ladeboksen lar deg fylle opp batteriet trygt hjemme. Alle elbileiere må legge noen kroner i en sikker ladeløsning hjemme. Stikkontakt skal man ikke bruke utenom i nødstilfelle, sier Sødal. – Har du i tillegg mulighet til det som kalles smartlading enten i ladeboksen eller fra strømleverandøren, lades bilen når strømmen er billigst. Noe som er ekstra viktig denne vinteren, fortsetter han.

Verdens største elbiltest

NAF skal i slutten av januar utføre det som blir verdens største elbiltest på vinterføre, hvor 30 splitter nye elbiler skal testes opp mot produsentenes lovnader. Her skal både bilenes rekkevidde og egenskaper under lading testes ut. Årets vintertest er den tredje i rekken.

– Vi tester elbiler i alle prisklasser og med ulike egenskaper. Det er lett å se seg blind på rekkevidde, spesielt om man ikke har hatt elbil før. I den daglige bruken er ikke rekkevidden så viktig som man kan få inntrykk av. Og lader bilen raskt, tåler man en ekstra ladepause på langturene, minner Sødal om.

Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av NAF, i perioden desember 2021-januar 2022. Totalt har 1504 personer besvart spørsmålene, av disse 707 elbilister. Spørsmålene i tabellene er stilt elbilstene, N=707

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.