Vibecke Østby (t.v.), Lindis Hurum og Rune Garborg håper så mange som mulig melder seg som bøssebærer til TV-aksjonen søndag.

En livsviktig søndagstur 

-Vi håper at mange melder seg som bøssebærere, både de som har vært før og nye bøssebærere. Da kan alle i Norge få besøk på døra førstkommende søndag, sier Vibecke Østby i TV-aksjonen.

Årets TV-aksjon går til Leger Uten Grensers arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest. Generalsekretær Lindis Hurum i Leger Uten Grenser er tydelig på hva som er aller viktigst for at årets TV-aksjon skal bli en suksess på søndag.

– Det er at flest mulig blir med som bøssebærere. Målet er 100 000 bøssebærere. Da klarer vi å banke på 2,5 millioner dører på aksjonsdagen og dekke hele befolkningen. Å møte en bøssebærer er den viktigste forutsetningen for at folk gir kontanter eller vippser til 2133. Derfor håper jeg virkelig at flest mulig blir med på årets viktigste søndagstur. Det er en aktiv handling som man bestemmer seg for å gjøre i solidaritet med mennesker i noen av verdens glemte kriser, sier Hurum.

Alle som har lyst til å være bøssebærer kan registrere seg på blimed.no. Når du er registrert, får du automatisk vite hvor du skal møte opp i ditt nærmiljø på aksjonsdagen.

Alle monner drar

Pengene som samles inn går til helt konkrete formål, som medisiner og vaksiner. Det betyr at hver donasjon som gis, uavhengig av størrelse, er viktig og bidrar til å trygge helsen til noen som lider.

– Så små beløp som ned til fire kroner kan redde liv. Fire kroner er prisen for en meslingvaksine. Den beskytter et barn mot en sykdom som absolutt er dødelig i landene vi opererer i. En malaria-behandlig koster ti kroner, og det finnes mange slike eksempler. Det høres kanskje ut som en klisjé, men det er helt sant at alle bidrag hjelper. Og: Å gå en tur med bøsse koster absolutt ingenting, og du gjør en viktig jobb, sier Hurum.

Leger Uten Grenser har kun hatt TV-aksjonen én gang tidligere. Det var i 2006. Leder Vibecke Østby for TV-aksjonen forteller at det var god oppslutning om innsamlingen den gangen. Én uke før årets aksjon opplever hun at folk i hele landet allerede engasjerer seg.

– Tilbakemeldingene fra våre 500 kommune- og bydelskomiteer viser at Leger Uten Grenser har en veldig sterk posisjon i det norske samfunnet. Deres arbeid skaper anerkjennelse og gir gjenklang hos folk. Vi merker også at bedrifter som kanskje ikke har engasjert seg så mye i TV-aksjonen tidligere, nå virkelig trår til. Engasjementet er også sterkt hos barn, unge og frivillige organisasjoner med en rekke innmeldte konserter, basarer og skoleløp som vil holdes fram, sier Østby.

4,3 millioner givere?

Pengene som samles inn til TV-aksjonen skal bidra til å forebygge epidemier og behandle mennesker som rammes av kjente og ukjente sykdommer i fire land: Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone. Konkret skal pengene brukes til å gi vaksiner, livreddende medisiner og gratis legebehandling.

I år er Vipps hovedsamarbeidspartner med TV-aksjonen for første gang, etter å ha vært synlig på bøssa siden 2017. Vipps-sjef Rune Garborg sier at det å få være med på TV-aksjonen det viktigste selskapet gjør i løpet av året.

-Det bor en enorm giverglede i befolkningen. Vipps skal sørge for at det blir så enkelt som mulig å gi. Personlig må jeg si det er lett å bli berørt av hvor lite penger som skal til for å hjelpe noen. Man ønsker å beholde de store bidragene, og samtidig ønsker å jeg å oppfordre alle som kan om å bidra med litt. Dette er Norges største dugnad. Hvis vi får med så mange som mulig av landets 4,3 millioner vippsere, så skal det lite til fra hver enkelt før virkelig blir en stor sluttsum, sier Garborg.

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til «+» saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *