Faggrunnlag for ny ladestrategi: Legger opp til massiv ladeutbygging

Det er en seier for Elbilforeningen at statens egne eksperter nå peker på at det trengs en storstilt ladeutbygging med 5.000 nye hurtigladere allerede i 2025. I tillegg pekes det på hvor komplisert dagens betalingsløsninger er for dagens elbilister.

Nylig kom første del av arbeidet med regjeringens ladestrategi på plass da Statens vegvesen og Miljødirektoratet leverte faggrunnlaget til strategien til Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.

– På vegne av våre medlemmer har vi i mange år etterlyst en plan for å sikre nok utbygging av ladere til alle de nye elbilene og få på plass enklere betalingsløsninger. Det solide faggrunnlaget som i dag ble lagt fram er et fantastisk første gjennomslag for vårt iherdige arbeid på vegne av norske elbilister, konstaterer Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

Regjeringen har i regjeringsplattformen forpliktet seg til å legge fram en ladestrategi i 2022.

Trenger 5.000 flere hurtigladere allerede i 2025

Fagetatene anslår at det i 2030 vil være rundt 2 millioner elektriske person- og varebiler på norske veier, mot dagens 470.000. I tillegg vil det være rundt 2.000 elektriske langdistansebusser og 23.000 el-lastebiler.

– Fagetatene peker på at Norge må bygge nesten 5.000 hurtigladere innen utgangen av 2025, og i tillegg starte med å planlegge for lading av tungtransport. Dette viser hvilken formidabel utbygging som må gjøres i årene som kommer for å klare å kutte klimagassutslipp slik vi har planlagt, sier Unni Berge.

I dag er det i overkant av 4.000 hurtigladere i Norge. Fagetatene legger til grunn at man bør ha rundt 125 elbiler per hurtiglader i 2025 og 175 elbiler per hurtiglader i 2030.
Det betyr at man trenger om lag 9.000 hurtigladere i 2025 og 11.000 i 2030. I tillegg trenger man om lag 1.500 – 2.000 ladere til tunge kjøretøy i 2030.

Forventer løsninger for enklere lading

Ladestrategien skal også bidra til å få på plass enklere betalingsløsninger for lading. Det slår bestillingen fra Stortinget fast. Fagetatene peker på at systemene for betaling i dag oppleves som kompliserte av mange elbilister.

– I dag forventes det at elbilistene laster ned en haug med ulike apper og inngår kundeforhold for å kunne lade. Nå forventer vi at regjeringen bidrar til at ladebransjen blir mer forbrukervennlig. Det må gå an å enkelt kunne lade uten å opprette mange ulike kundeforhold, og kontaktløs kortbetaling må komme på plass, sier Unni Berge i Elbilforeningen.

I den store spørreundersøkelsen Elbilisten 2021 sier 75 prosent av elbilistene at det er for komplisert med så mange ladeoperatører og apper. 88 prosent av elbilister ønsker seg en enklere betalingsløsning for hurtiglading som fungerer på tvers av alle ladeoperatører. Og 71 prosent av elbilistene mener man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.