"Hjelp til jul"-kategorien på FINN torget er åpen fra 1. november til og med 31. desember. I år blir det imidlertid kun mulig å "tilby hjelp" i kategorien. Foto: Getty Images

FINN endrer “Hjelp til jul” på Torget

– Det vil være gode muligheter for å få den hjelpen man trenger i år også, sier forbrukertrygghetssjefen.

I FINN  har vi en tradisjon for å støtte veldedige organisasjoner og hjelpe folk som trenger det gjennom bruken av vår egen markedsplass. I 2016 opprettet vi derfor en kategori på FINN torget kalt “Hjelp til jul”, der man kunne be om hjelp eller tilby hjelp til trengende familier i forbindelse med julehøytiden.

Ikke vært positivt for alle

– Dette har vært et veldig populært tiltak, og tjenesten har vært tillitsbasert mellom våre FINN-brukere. De siste årene har vi imidlertid fått stadig flere tilbakemeldinger om at brukere har hatt negative opplevelser knyttet til annonser de har lagt ut i “be om hjelp”-kategorien, forteller Ingunn Isefjær Huus-Hansen, Leder for forbrukertrygghet i FINN:

– Vårt ønske er at dette skal være en mulighet for folk å hjelpe hverandre, men opplevelsen har ikke vært positiv for alle. Vi har dessverre også sett en økende grad av svindelforsøk og ulike former for trakassering knyttet til “be om hjelp”-kategorien, noe vi synes er fryktelig leit og ikke ønsker på vår markedsplass. Slike hendelser slår vi hardt ned på og bruker veldig mye tid og ressurser på å stoppe. Likevel ser vi at det har vært flere negative saker, og at vi rett og slett ikke klarer å stoppe alt.

Ingunn Isefjær Huus-Hansen er leder for Forbrukertrygghet i FINN. Foto: Caroline Roka/FINN.

– Gode muligheter for å få hjelp

På grunn av dette ser FINN seg nødt til å gjøre endringer på “Hjelp til jul”-kategorien på FINN torget i år.

– Vi fjerner kategorien der man kan “be om hjelp”, men beholder kategorien der man kan “tilby hjelp”. Ved å gjøre dette reduseres risikoen for at folk som ønsker hjelp til jul opplever uønskede henvendelser, ufin oppførsel og svindelforsøk. Det gjør det også enklere for oss å moderere annonsene når vi har kun én kategori, sier Isefjær Huus-Hansen.

Ifølge forbrukertrygghetssjefen vil det fortsatt være gode muligheter for folk å få hjelp til jul via FINN.

Lokale initiativ

–  I fjor var det hele 3.300 som la ut annonser der de ønsket å hjelpe –  og det ble lagt ut over 1.000 flere annonser i “tilbyr hjelp”, enn i “be om hjelp”, så vi tror det vil være gode muligheter til å få den hjelpen man trenger også i år, forteller hun:

– I tillegg finnes det en rekke lokale juleinitiativ fra veldedige organisasjoner og andre man kan oppsøke om man har behov for hjelp. Røde Kors har juleaksjonen, der de nesten 400 lokalforeningene rundt om i hele landet arrangerer ulike juleinitiativ for å gi folk som trenger det opplevelsen av en helt vanlig jul. Man kan også melde seg til sin lokale Frelsesarmeen-forening, eller til Matsentralen eller Fattighuset, som arrangerer julemiddager og deler ut julevarer og julegaver til økonomisk vanskeligstilte.

Kun tilbud om hjelp

Dersom man trenger hjelp til jul i år anbefaler FINN deg å gå inn på Torget og finne “Hjelp til jul”-kategorien. Kategorien er åpen fra 1.november til 31. desember, og der vil det kun legges ut annonser hvor folk tilbyr hjelp. Ønsker man hjelp, tar man da direkte kontakt med brukeren/annonsøren som tilbyr hjelpen man trenger.

– Vi håper selvfølgelig at så mange som mulig får hjelpen de trenger til jul, og at nordmenn viser omtanke for hverandre i disse tider, hvor mange sliter litt ekstra økonomisk, sier forbrukertrygghetssjefen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.