GJØR DET GODT: Duangjai Könberg som startet foodtruck (KinKin AS) i fjor høst på Eik, har gjort det stort. Hennes Thai Street Food har blitt megapopulær. Könbergs lidenskap for mat har på kort tid blitt millionbusiness.

Fra lidenskap til millionbusiness

2. august, 2021

12:09

Ingen kommentar

Duangjai Könberg som startet foodtruck (KinKin AS) i fjor høst på Eik, har gjort det stort. Hennes Thai Street Food har blitt megapopulær. Könbergs lidenskap for mat har på kort tid blitt millionbusiness.

ESPEN JØRGENSEN tekst og foto

Det begynte som en lidenskap om å lage god og spennende mat, og nå har det altså blitt millionbusiness.

–Jeg har fått lidenskapen fra min mor, mormor og mine tanter. Helt fra jeg var sju år, har mat vært min passion. Det har vært min drivkraft fra starten av. Det har ikke alltid vært en selvfølge å ha kjøttmat på bordet, da jeg er oppvokst i Thailand. Det var stort sett ris, grønnsaker og noe sjømat. Jeg var likevel heldig, men jeg vet hvordan det er å sette pris på mat med kvalitet, ferske grønnsaker og kjøtt. Og nå har det gitt resultat og blitt en millionbusiness. Det har ikke bare vært enkelt å flytte til Norge fra Sverige alene og starte «om igjen», men jeg kjente allerede fra starten av at dette er det riktige for meg (Könberg har bodd i Sverige siden hun var 12 år gammel). Jeg hadde tro på meg selv og konseptet til KinKin selv om mine nærmeste ville at jeg skulle ha en «trygg og normal jobb». Kundene mine kommer igjen og igjen og det går bare oppover. Jeg vet ikke forskjell på mandag og lørdag. Kundene ser at jeg er her. Hver dag, til samme tid. De vet hvor de finner meg, sier hun med et stort og hjertelig smil.

Er klar for å ekspandere

Könberg var fast bestemt på at det skulle ta 15 dager å få Kinkin opp å gå.

– Jeg hadde et mål som jeg skulle nå på 15 dager og det klarte jeg. Nå er jeg er mer enn klar for å ekspandere. Restaurant og produksjonskjøkken, jeg er nå klar til å tilby franchise, et fremgangsrikt konsept. KinKin standard. Velkommen til The next KFC, asian style! Investorer, kom, kom, sier hun engasjert og energisk.

–Er det mange lokale bedrifter som bestiller mat og som bidrar til millionomsetningen?

–Absolutt. Jeg får bestillinger fra flere store og mellomstore bedrifter, samt små. Folk kommer fra Tolvsrød, Nøtterøy, Sem, Undrumsdal, Åsgårdstrand, Teie og andre steder. Det er helt fantastisk, sier Könberg.

STOR PÅ TAKEAWAY: Könberg selger mye takeaway.

Suksess kommer ikke av seg selv

Er det spesielt i år som bedriften har gått bra eller startet det i fjor høst?

–Da jeg fikk min foodtruck stod jeg nede på Farmandstorvet og det var en magisk start, men det har virkelig blitt tatt til nye høyder da jeg flyttet opp til Eik. Kundene gjenkjente meg fra tidligere drift på Eik, sier hun.

Könberg eier 100 prosent av KinKin AS.

– Let´s eat original thai streetfood, wok by Heart (fordi mitt navn er hjerte) (Thai to go). Denne slogan har jeg tatt patent og trademark på fordi jeg har stor tro på prosjektet. Jeg har drevet flere restauranter tidligere, jeg har mange erfaringer med å drive bedrift, både suksessfulle og de som ikke har gått så bra. Jeg har lært mye på veien. Oppturer og nedturer. Suksess kommer ikke av seg selv, og man må virkelig gå omveier for å finne det som skal bli- og det som skal vare. Det er virkelig sant det som blir sagt, det er ved motgang at man vokser, sier hun.

Mange stamkunder

Hva er det som gjør matlaging så gøy? Det er tydelig at du har en lidenskap for dette?

–Jeg vil tilby mye mer enn mat. Jeg vil gi folk en fantastisk opplevelse. Selv om dette er min lidenskap, er det også mer enn en hobby. Det er en livsstil, sier Könberg, som har utdannelse fra Restaurantakademi i Stockholm.

–Jeg har ofte fått spørsmål fra kundene mine om det går bra med meg, om jeg selger bra. Det virker som om de bryr seg når de ser jeg står her dag ut og dag inn. Utholdenhet! Jeg kjenner meg som en foodtruck Queen når kundene kommer tre-fire ganger i uka, enten for å spise lunsj, slå av en prat, drikke smoothie eller bestille noe godt til sine venner og familie. Uten dem hadde jeg ikke vært her, sier hun.

–Er det mange som bestiller takeaway og som unner seg noe godt i vanskelige pandemi-tider?

–Absolutt! Nå må jeg forberede/preppe hver formiddag før åpningstid, for å kunne håndtere alle bestillingene som kommer inn til min lille foodtruck. Rett tid, rett plass og rett team. Det ingen tvil om at folk liker å bruke penger på mat, og å «kose seg» litt ekstra i denne tiden, sier Könberg.

Støtter unge entreprenører

Hun vil også oppmuntre og støtte unge entreprenører som Eline November fra Eik, som har startet Eline November Design.

–Hun tilbyr unike og flotte print på klær, som dere ser på arbeidsantrekket mitt. Tenk å være førsteåret på videregående og starte en business under pandemien for å lære, utfordre seg selv og også gi tilbake. Eline November donerer overskudd av salget sitt til trengende mennesker i Latin Amerika. Dere finner henne på instagram og facebook: Eline November Design, sier Könberg.

espen@byavisatonsberg.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.