Senterleder Richard Frugaard og bilteknisk konsulent Bjørn Hansen hos NAF Tønsberg sørger for å sjekke om bilen din er i kjøredyktig stand.

Gutta med full kontroll

Tekst og foto: Yngve Skomsvoll

Når det er tid for periodisk kjøretøykontroll, er det viktig å være ute i god tid. Og flere ting kan bileierne passe på selv, ifølge senterleder Richard Frugaard hos NAFs avdeling i Tønsberg.

PKK-ordningen ble innført i Norge i 1998. Alle personbiler eldre enn fire år må kontrolleres og godkjennes annenhvert år.

– Det vi ofte ser, er problemer med bremser. Både på grunn av elbiler som regenererer samt en kombinasjon av salting og mindre rengjøring i vinterhalvåret.

Men dette problemet kan bilførere motvirke selv.

– Bruk bremsen mer aktivt. Brems hardt opp iblant når forholdene tilsier det. Det gjelder både for elbiler og fossilbiler, sier senterlederen.

Maksimal belastning

Bremsetest og sjekk av lys foregår i en egen hall.

Når BY Tønsberg & Færder er på besøk, er en elbil på vei inn til kontroll. Etter en kort kjøretur, er første punkt på programmet en bremsetest. Et speil på veggen sørger for at lysene også blir kontrollert.

– Her får vi testet bremsekapasitet og om det er noen lekkasjer. Ved maksimal belastning, kan ting sprekke. Da er det en fordel at det skjer her og ikke ute i trafikken, slår Frugaard fast.

I en periodisk kjøretøykontroll kontrolleres det at bilen tilfredsstiller minimumskrav til sikkerhet, som er satt av Statens Vegvesen. I tillegg er det et miljøaspekt, hvor støy og avgasser måles. Kontrollen må utføres av et godkjent verksted.

Tid for neste kontroll og oversikt over godkjente verksteder finner man på hjemmesidene til Statens Vegvesen.

– Kontrollene utføres i intervaller på to år. Egne regler gjelder for drosjebiler og bevaringsverdige kjøretøy, forklarer Frugaard.

Fint med ryddig bil

Tidligere ble fristen bestemt av siste siffer i registreringsskiltet. Nå beregnes neste frist for såkalt EU-kontroll ut fra datoen for hovedkontrollen – og ikke fra den datoen bilen eventuelt får en etterkontroll.

Riktig mønsterdybde er det svært viktig å passe på at man har.

– Du bestemmer selv hvor tidlig du vil ta kontrollen. Hvis du ønsker å beholde samme dato neste år, tar du kontrollen mindre enn åtte uker før fristen går ut. Da vil den opprinnelige fristen danne utgangspunkt for neste kontroll, sier NAF-lederen.

Før du møter til periodisk kjøretøykontroll, er det flere ting du som bileier kan gjøre selv.

– Kontroller at alle lys fungerer og at dekkene har riktig mønsterdybde. Sjekk at vindusspylerne virker, at du har nok spylervæske og at hviskerne tar godt nok. Sjekk at alle hjulboltene sitter godt og at hornet virker, sier NAF-senterlederen.

Og så er det et par ting du må huske på å ha med når du leverer bilen til kontroll.

– Folk med elbil og ladbar hybrid må huske å ha med ladekabel. Litt for å sjekke at det ikke er skade på kabelen, som kan føre til brann ved lading. Vi blir kjempeglade hvis folk legger fram ladekabel, vognkort, refleksvest og varseltrekant, sier Richard Frugaard.

– Veldig fint er det også hvis man holder bilen ryddig før kontroll, legger han til.

Vær tidlig ute!

Hjul og understell gjennomgår en grundig sjekk.

Han understreker at verkstedet ikke utbedrer eventuelle feil under en periodisk kjøretøykontrollen. Det må i så fall gjøres på et verksted i etterkant.

– Vær oppmerksom at bilen skal være godkjent innen fristen. Det holder ikke at man har utført kontrollen innen fristen. Det skal være tid til eventuell utbedring av feil og etterkontroll også. Da er det viktig å være tidlig ute, bemerker Frugaard.

Klassifisering av feil står på kontrollseddelen etter følgende skala:

 

1. Godkjent, men med feil som må utbedres. For eksempel at det ikke er varseltrekant eller reflesvest i bilen.
2. Kjøretøyet har feil som må utbedres og må ettergodkjennes.
3. Kjøreforbud. Bilen kan ikke brukes før feil er utbedret.

– Målet med PKK er å skape en tryggere og mer miljøvennlig bilpark. Trafikksikkerheten er blitt betraktelig bedre etter at disse kontrollene ble innført, forteller Richard Frugaard.

Han gjør oppmerksom på at en periodisk kjøretøykontroll ikke er en fullstendig tilstandsrapport. Driftssikkerhet og begynnende rustskader er blant de tingene som ikke fanges opp av kontrollen.

Våre siste saker her:

I år blir det litt annerledes 17. mai
Om værgudene fortsetter å smile, ligger det an til å bli en varm og solrik nasjonaldag...
Mat
Lag is selv – og la barna spise så mange de vil på 17. mai
Is og 17 mai hører sammen – og med hjemmelaget is laget av frukt og bær, kan...
Fullmåne 12. mai - knyttet til opplysning og oppvåkning
Denne fullmånen er forbundet med ferirngen av Wesak, og er knyttet til oppl...
Ulykken på Nøtterøy: -Foreldre er for naive
-Jeg vet om ungdommer som har elsparkesykler som kan kjøre i 100 km i timen,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.