Tønsbergs egen Solo er langt yngre enn Turnsberghus, men Tønsberg Bryggeri var i drift lenge før dagens tårn ble reist i 1888.

Hele Tønsbergs Solo

Tekst og foto: Per-Espen Løchen

Gammel og gul, men ikke lenger like kul. 90 år er gått siden appelsinbrusen – som visstnok ikke hjelper mot annet enn tørsten – ble skapt på Bryggerijordet.

Den gule, friske, deilige drikken har gitt både en kristen høytid og nasjonalsporten smak. Nærmere 7 millioner liter Solo selges i forbindelse med den norske påsken.

Ekte, originalt og norsk. Solo er ski, tur, barndom og bursdag. Minner om saltvann og sommer strømmer til. Den gule drikken hører også med til pølsemåltidet på fotballkamp.

På linje med Bergansmeisen, Saba-sanitetsbind med bomull, Krone-Is og Pin-Up, ble hele Tønsbergs Solo også unnfanget her i byen. Men storhetstiden forsvant med produksjonen i Tønsberg. Volumandelen ligger i dag på mindre enn 5 prosent.

Grumset og skittengul

På Bryggerijordet ved Kanalbroen tidlig i 1934 ble den aller første Solo produsert og tappet på flasker med crown-kork – metallkorken til å “jekke” opp.

Men Solo virket skummel, syntes mange. Drikken var ikke krystallklar som annen brus. Den var grumset og skittengul. Fruktkjøttet laget komplikasjoner med å bli liggende på bunnen av flaskene.

Kunder klaget og sendte flaskene i retur. De mente den grumsete brusen kunne være farlig for barn. Tønsberg Bryggeris første soloreklamekampanje la vekt på akkurat dette:

“Flytende sydfrukter, holdbar, sund og velsmakende. Men husk: Den ekte Solo skal være uklar – vend flasken!”

Solosang mot tørsten

Bryggeriet hadde en markedsføringsjobb å gjøre. Unge damer ble satt på jobben. Solo-pikene fikk i oppgave å introdusere den nye drikken til datidens helter, hvalfangerne.

Marty Feldman.

“Bare Solo er Solo,” var slagordet da den britiske hollywoodstjernen Marty Feldman ble hyret inn til fem reklamefilmer for Tønsberg-drikken i 1975. Det viste seg å være direkte misvisende. 28 mineralvannsfabrikker produserte og tappet etter hvert Solo – helt etter egen smak.

Det gjorde variasjonene til dels store og Solo-kvaliteten så som så. En såkalt Enhets-Solo måtte innføres med en eneste godkjent oppskrift. Og den kom fra Tønsberg.

Senere ble “Gult er kult” et lett gjenkjennelig slagord for brusen på 1980-tallet.

Mange husker også sangerinnen Olga Marie Mikalsens framføring av “Hurra for deg” i Solo-reklamen til 60-årsjubileet i 1994. Slagordet spilte den gang på ekte ærlighet: “Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten.”

Stuntet satte fart i sangkarrieren til fru Mikalsen. Hun sang for mange fullstappete konsertsaler på 1990-tallet.

Også Rolv Wesenlund og Øivind Blunck har reklamert for den gule favoritten.

Tønsberg Bryggeri på Bryggerijordet var en stor bedrift rundt 1900 og skulle bli langt større. Foto: Nøtterøy Historielag

Snublet over oppskriften

Olga Marie Mikalsen.

For 90 år siden snublet Torleif Brodersen Gulliksrud over et appelsinkonsentrat. Gulliksrud var født og oppvokst på Grünerløkka i Kristiania med en ølkjører til far.

I 1933 startet han agenturfirmaet T. Gulliksrud & Co. sammen med Halvard Kristian Treider. Under en forretningsreise i spanske Valencia, kom handelsmannen i kontakt med biokjemikeren Trigo, som hadde utviklet såkalt Naranjina Solo. Oversatt til norsk betyr det «appelsin alene».

Gulliksrud tok med seg oppskriften tilbake til Norge og overbeviste direktøren for Tønsberg Bryggeri, Theodor Wilhelm Holmsen, om å produsere den.

Og bare appelsin ble det.

Brusen ble raskt en suksess. Flere bryggerier fikk lisens på ekstrakten fra Tønsberg. Drikken ble kun tappet på 0,25-liters flasker og kostet 20 øre.

I mange år var Solo nordmenns klare førstevalg. I dag er nostalgifaktoren blitt betydelig høyere enn salgstallene.

Utviklet fabrikken

Disponent Holmsen var opprinnelig fra Røros, men fant kjerligheten i tønsbergenseren Ragnhild Isaachsen. Paret bosatte seg på Nøtterøy og giftet seg i 1930. Året før ble kjemiingeniøren ansatt som bryggerimester.

Han sørget for omfattende modernisering av fabrikken på Bryggerijordet.

Da disponent Hågen H. Cappelen døde i 1933, tok Holmsen over bedriftsledelsen. Foruten suksessen Solo, innførte han produksjon av saft, syltetøy og marinade samt nypepulver med c-vitaminer.

Han startet også produksjon av frukt, bær og grønnsaker samt hermetikk i landets største konservesfabrikk.

Først på 1960-tallet ble Solo passert av Coca-Cola som førstevalg her i landet.

Gulliksrud ble boende i Oslo hele livet og døde i en alder av 68 år i 1978. Theo Holmsen døde i Tønsberg i 1993 – 91 år gammel.

Kjøpt opp og solgt

Foto: Kommandor Chr. Christensens Hvalfangstmuseum

Interessentselskapet Tønsberg Bryggeri ble stiftet 11. oktober 1856 med blant andre Svend Foyn som initiativtaker. Den gang var bransjen i Norge relativt omfattende med hele 342 små og større bryggerier over det ganske land.

Bryggerijordet var fra første dråpe produksjonsstedet, og driften hadde sin virkelige storhetstid på 1950-tallet. Da hadde Solo en markedsandel på 25 prosent.

I 1962 ble selskapet kjøpt opp av Nora, og i 1975 ble produksjonen i Tønsberg stoppet. Anlegget ble da solgt til Gartnerhallen.

Produksjon av Solo-essensen fortsatte riktignok i noen år på Bryggerijordet.

Samlet på “Cola-halvøya”

Samme året som Solo-produksjonen startet i Tønsberg, startet kameratene Harald Undrum og Hans Christopher Seeberg bedriften Jarlsberg Naturlige Mineralvann på gården Ekeberg ved Barkåker.

Fire år senere – 9. juni 1938 – produserte selskapet den første Coca-Cola på lisens i Norge. Fabrikken flyttet omsider til Bulls gate i Tønsberg sentrum og videre til “Cola-halvøya” på Træleborgodden.

Bryggeriets svar på Solo-suksessen var konkurrenten Jaffa.

I 1980 kjøpte Nora selskapet og ble til Nora Jarlsberg. Dermed var byens to bryggerier i realiteten samlet. To år senere fusjonerte Nora og Ringnes. Brus og ølroduksjonen her i byen ble stanset i 1992.

I 2004 ble Ringnes solgt til Carlsberg.

Ifølge AS Solo lages alle soloprodukter med 8 prosent naturlig fruktjuice samt naturlige fargestoffer. I tillegg består drikken av skallolje, sukker, syre, kullsyreholdig vann og konserveringsmiddel.

Solo Super uten tilsatt sukker ble lansert i 2022. Det er Solo, det også, og ble raskt mer populær inn originalen.

Solo-reklamebilde fra 1938, tatt ved Lysakerelva i Bærum. Foto: Anders Beer Wilse / Norsk Folkemuseum

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.