BILDET: Kort fortalt handler en økonomisk kjørestil i stor grad om å holde jevn fart, god avstand til forankjørende og å kjøre mykt slik at du i større grad kan planlegge kjøringen din. (Foto: NAF).
Høye energipriser merkes ved ladeuttakene og ved drivstoffpumpene. NAF anbefaler alle til å kjøre økonomisk for å spare penger og for å øke trafikksikkerheten.
Det er ikke lengre uvanlig å se literpriser på over 20 kroner for drivstoff. Men også elbilstene merker at energi har blitt dyrere.
– De høye prisene på strøm og drivstoff går rett på lommeboka til norske bilister. Vi i NAF vet at ingen kjører bil for moro skyld. Å kutte ut bilbruk, eller å redusere den vesentlig, er vanskelig for mange som er avhengige av bilen i hverdagsreisen og som trenger bil for å få hverdagen til å gå opp, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.
Det er imidlertid noen grep du kan gjøre selv for å sørge for at du kommer så langt som mulig per liter drivstoff eller per kilowattime strøm.
– Kjør mykt og se langt frem
– Kort fortalt handler en økonomisk kjørestil i stor grad om å holde jevn fart, god avstand til forankjørende og å kjøre mykt slik at du i større grad kan planlegge kjøringen din, sier Svendsen.
Ser du for eksempel at trafikklyset blir rødt kan du spare mye på å tilpasse farten slik at du slipper å stoppe. Noen ganger holder det å slippe gassen og la bilen rulle. For hver kilometer i timen du slipper å akselerere, sparer du drivstoff og det er mye å spare uavhengig av hvilket drivstoff bilen din kjører på.
– En hyggelig bieffekt av alt dette er at du kommer mer uthvilt frem og at trafikksikkerheten øker fordi man i større grad planlegger kjøringen og får et bedre overblikk over trafikkbildet, sier Svendsen.
Fjern takstativ og last
Det er ikke bare kjørestilen som avgjør bilens forbruk. Også teknisk stand, last og gjenstander som øker luftmotstanden er med på å bestemme forbruket.
– Ta alle løse gjenstander som du ikke har behov for å ha med på hverdagsreisen ut av bilen. Mange kjører rundt med alt mulig i bagasjerommet og det øker bilens vekt og dermed forbruk. Takstativ og skibokser anbefaler vi også at du tar bort dersom du vil komme så langt som mulig per liter drivstoff eller per kilowatt strøm, sier Svendsen.
NAF råder også til at man sørger for at bilen er i god teknisk stand. For biler med forbrenningsmotor betyr det at man passer på at luftfilteret er rent og ikke gjengrodd med smuss og skitt.
– Samtidig råder vi til at man sjekker lufttrykket i dekkene. Sørg for at det er korrekt. Ved å kjøre rundt med for lavt dekktrykk risikerer du ikke bare å ødelegge bilens dekk og å gjøre kjøreegenskapene dårligere, du får også et høyere forbruk fordi rullemotstanden øker, sier Svendsen.
Ett siste tips er å slå av energiforbrukere du ikke trenger. Når for eksempel varmetrådene i bakruten har gjort sin jobb er det smart å skru de av. På elbiler kan det dessuten være mye å spare på å redusere temperaturen inne i bilen med noen få grader og heller bruke varmesetene og rattvarme om din bil har det.
– Fyll der det er billigst
Et vanlig råd er å fylle der det er billigst drivstoff, men det er ikke alltid like lett å finne alternativer til bensinstasjonen eller til ladestasjonen på hjørnet.
– Det er mange steder i Norge som bare har en bensinstasjon eller en ladestasjon i lokalmiljøet. Å kjøre lange omveier for å spare noen øre på drivstoff er det ikke mye å spare på, sier Svendsen i NAF.
Svendsen råder norske bilister til å ta en gjennomgang av de ulike rabattavtalene som finnes og bruke dem.
– Mange organisasjoner, også NAF, har gode rabattordninger på drivstoff og lading av elbil. Det er mye å spare på å bruke disse avtalene, avslutter Svendsen,