Investor gir 52 millioner til ny redningsskøyte

Den norsk-amerikanske investoren Morten Simonsen gir 52 millioner kroner til ny redningsskøyte. Han vil kalle den opp etter sin far Leif-Erik Simonsen som i sin tid var med å starte rederiet Lys-Line.

Donasjonen skal brukes til å bygge en ny topp moderne redningsskøyte i Ulstein-klassen.

Redningsskøyta vil bli nummer 176 i selskapets historie og få navnet RS 176 «Leif-Erik Simonsen».

– Dette er en utrolig raus donasjon som vil styrke flåten vår og ikke minst bidra til å realisere Redningsselskapets formål om å redde liv og berge verdier. Det er en topp moderne og avansert Redningsskøyte som raskt kan rykke ut under nær sagt alle forhold. Dette fartøyet vil være med på å trygge kysten for både de som har yrket sitt til sjøs og de som bruker fritidsbåt, sier fungerende generalsekretær i Redningsselskapet Martin Fuhr-Bolstad.

RS 176 «Leif-Erik Simonsen» blir en skøyte i Ulstein-klassen, og har en rekkevidde på hele 400 nautiske mil, samt slepekraft på 12 tonn. Den har en toppfart på 38 knop. Redningsskøyta skal bygges ved verftet Swede Ship Marine AB. Tilhørende som en del av donasjonen er bygging av et lett-fartøy, en såkalt «Rescue Runner» som brukes i redningsoperasjoner.

Morten Simonsen overtok ledelsen av det familieeide selskapet Lys-Line AS etter sin far i 1995. Selskapet ble solgt til DFDS 10 år etterpå, og etter en kortere overgangsperiode flyttet Morten til USA hvor han driver sin investeringsvirksomhet fra vestkysten.

– Min far og Egil Slang som gründere, startet Lys-Line AS i 1970 hvorpå Egil Slang senere solgte seg ut i 1994. Etter noen heldige år i USA har jeg nå anledning med glede kunnet donere midler til bygging av en skøyte i Ulstein-klassen til Redningsselskapet slik at de får det aller beste verktøyet til å utøve sine gode gjerninger. Det er også en glede for vår familie at fartøyet, oppkalt etter vår far, skal seile langs kysten i mange år fremover, sier Morten Simonsen.

Fartøyene i Ulstein-klassen har vist seg å være svært vellykket med svært gode og balanserte rekkevidde-, slepe- og fartskapasiteter. Siden denne fartøyklassen kom inn i tjeneste i 2015 har Ulstein-klassen assistert nesten 6000 personer og reddet 3 liv.
FAKTA
• Klasse: Ulstein
• Slepekraft: 12 tonn
• Toppfart: 38 knop
• Skrog: Aluminium, vil tåle 6,5 G
• Skroglengde: 22 meter
• Største bredde: 6,26 meter
• Dypgang: 1,2 meter
• Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
• Motorer: To MTU hver på 1 660 hk
• Brannkapasitet: 4000 liter vann i minuttet

Andre fartøy i Ulstein-klassen: RS 158 «Idar Ulstein» (2015), RS 168 «Hans Herman Horn» (2018) RS 169 «Odd Fellow III» (2019) og RS 173 «Erling Skjalgsson (2021).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.