Kolumbus og Vy lanserer stor, selvkjørende buss i Stavanger

Et av verdens mest avanserte pilotprosjekter med stor, selvkjørende buss, lanseres i Stavanger i løpet av første halvår 2022. Bussen skal kjøre i sentrum i to år fra og med april 2022.

Hittil har det vært gjennomført mange pilotprosjekter med mindre, selvkjørende shuttlebusser og biler her til lands. Dette har bidratt til at Norge er blant de fremste i verden når det kommer til å ta i bruk selvkjørende løsninger. I en rangering fra konsulentselskapet KPMG er Norge plassert på tredjeplass, foran USA og Tyskland. Kolumbus og Vy tar nå et stort skritt sammen videre med en stor autonom buss i Stavanger sentrum.

Størrelsen på bussen, i kombinasjon med svært avansert selvkjøringsteknologi og kjøring på offentlig vei i rute, gjør satsningen til ett av verdens mest avanserte.

Vi er svært glade for muligheten til å teste ut denne banebrytende bussen i samarbeid med en så fremtidsorientert oppdragsgiver som Kolumbus, sier Ole Engebret Haugen, Konserndirektør i Vy Buss.

Kolumbus skal inkludere den autonome bussen i sitt ordinære mobilitets tilbud. Samarbeidspartneren Vy vil sørge for selve bussen, trafikkavvikling og verter om bord.

– I Kolumbus er vi opptatt av ansvaret for å få ned klimagassutslippene, og er stadig på jakt etter løsninger som kan bidra til å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. Vi har deltatt i flere pilotprosjekter med selvkjørende busser, også den aller første, og har siden 2018 jobbet med å få på plass et prosjekt med en større, selvkjørende buss, sier Odd Aksland, Administrerende direktør i Kolumbus.

Det norske gründerselskapet Applied Autonomy leverer kontrollsenterløsningen til prosjektet, som brukes til å overvåke bussen i drift. På denne måten bidrar prosjektet til spennende næringsutvikling, som har potensialet til å bli en global eksportvare.

Målet med prosjektet er å jobbe med fremtidens innovasjon og sørge for at selvkjørende busser støtter opp om blir et godt tillegg til det eksisterende mobilitetstilbudet.

Dette vil bidra til å få flere passasjerer frem til bussholdeplasser og togstasjoner på en mer effektiv måte. På sikt vil også sikkerhetssjåføren flyttes fra bussen til driftssentral, med ansvar for overvåkning av flere busser samtidig.

Kolumbus og Vy ser på selvkjøring som et supplement og en støtte til kollektivtrafikken i sentrum, og ikke noe som skal erstatte bussjåførene. Prosjekter som dette vil også kunne gjøre det mer attraktivt for unge mennesker å velge bussjåføryrket som en karrierevei.

Bussen testes og sertifiseres nå i området til Yago (autonomi klyngen) på tomten til Forus Næringspark.

De kommende månedene skal bussen programmeres og testes i traséen den skal gå.

Fakta om bussen

Bussen er elektrisk og produsert av tyrkiske Karsan. Den er 8,3 meter lang og er registrert for over21 sitteplasser i tillegg til ståplasser.

Prosjektet inngår som en del av TrustMe, et pågående forskningsprosjekt innen selvkjørende busser. Prosjektet skal se hva som skal til for å skape tillitt til selvkjørende, kollektive løsninger. TRUST ME er støttet av Forskningsrådet, Sintef er ansvarlig prosjektleder og Vy er eier av prosjektet. Øvrige prosjektmedlemmer er Applied Autonomy, Statens Vegvesen, NTNU, USN, Tryg og ITS Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.