Kraftig økning i sjåfører som trenger veihjelp

BILDET: Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If).

Sist år økte antallet veiassistanser og bilberginger med 20 prosent, viser tall fra forsikringsbransjen. Å kjøre tom for strøm er den nye tomme tanken.

I fjor var det 251 653 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 43 225 oppdrag fra året før.

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

– Å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon er en klassiker. Nå merkes det også at folk kjører batteriene tomme på elbilen. Elbilene har samme dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil i slike tilfeller, sier Clementz.

I en landsrepresentativ undersøkelse If og YouGov gjennomførte i fjor, svarte to av ti at det frykter å gå tom for drivstoff eller strøm langt vekk fra bensinstasjon eller ladepunkt.

Våre siste saker her:

Brødrene Freberg vant Landbrukets bærekraftspris 2025
Tre overraskede brødre fikk storfint besøk da landbruks- og matminister Nils...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...
Dette skjer i Tønsberg før jul
Fra julemarkeder og konserter til forestillinger og familiedager – her får du...
Nå kan alle bli forfattere med BY Forlag
Har du en bok i skrivebordsskuffen? Nå kan du endelig gi den ut! BY Lokal lanserer...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.