Kvinner er mobilverstinger bak rattet

15. februar, 2022

12:42

Ingen kommentar

Kjøredata fra de to siste årene viser at kvinner bruker mobilen mye mer enn menn mens de kjører. En positiv nyhet er at mange reduserte den farlige mobilbruken fra 2020 til 2021.

Våre kjøredata fra 2021 viser at kvinner brukte mobilen opp mot dobbelt så mye som menn mens de kjørte. Vi så lignende atferd i 2020, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Totalt sett har mobilbruken bak rattet blitt redusert med over ti prosent fra 2020 til 2021. Menn har hatt den største reduksjonen, med 16 prosent. Kvinner har også redusert mobilbruken, men bare med åtte prosent.

– Dette er en fin utvikling. Vi anbefaler alle å holde fingrene unna mobilen når de kjører. Mobilbruk bak rattet er potensialt livsfarlig, og årsak til mange store og små trafikkulykker, sier Nielsen.

Ikke bare har menn redusert mobilbruken mer enn kvinner, men utgangspunktet var også at menn brukte telefonen mindre mens de kjørte. I 2020 brukte menn mobilen 30 prosent mindre enn kvinner, og i fjor 36 prosent mindre.

40 kilometer med mobilen i bruk

– Dataene viser at kvinnelige sjåfører hadde en topp i mobilbruk i juli, med 3,5 prosent andel av kjøringen. Nordmenn kjører om lag 1175 km i måneden og det vil si at de kvinnelige sjåførene i snitt kan ha kjørt 40 kilometer med mobilen i bruk bare denne måneden, sier Nielsen.

Menn fikk en topp på mobilbruk bak rattet i mars 2020, da koronaen inntraff. Én hypotese er at det var en stor mengde nyheter som måtte sjekkes og ikke kunne vente.

– Meldinger, nyhetsvarsler og push fra sosiale medier kan alltid vente. Stans bilen og les nyheter og meldinger når du har parkert, sier skadeforebyggeren.

Det er faktisk tasting og bruk av mobilen som registreres, ikke om du for eksempel streamer musikk. Datagrunnlaget er fra totalt 77 millioner kjørte kilometer (48 millioner i 2021), og mellom 5 og 7 000 aktive brukere av appen Smartbil.

Avslutter appen Smartbil

Like før jul avsluttet Fremtind appen Smartbil. Et viktig mål med satsingen var å redusere skadeutbetalingene. Men, selskapet har ikke klart å rekruttere mange nok aktive brukere av appen. Dermed har den store effekten uteblitt.

– Vi jobber videre med forebygging av trafikkskader, samtidig som vi satser mer på de nye biltjenestene som for eksempel abonnent og leasing sier Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind.

Ved årsskiftet inngikk Fremtind en strategisk avtale med Fleks, som tilbyr fleksible bilabonnementstjenester

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *