NATURSTEIN. Lundhs ønsker å få natursteinfliser inn i amerikanske hjem. Foto: Lundhs/Morten Rakke

Larvik-stein og Tønsberg-kuler inntar Manhattan

For første gang er USA det største eksportmarkedet for norske møbler og interiør. Nå skal naturstein fra Larvik og krystallkulene til en prisbelønnet glasskunstner fra Tønsberg innta New York.

Denne uken reiser åtte norske møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022, som vil besøkes av mer enn 10.000 arkitekter, designere, forhandlere, distributører og journalister mellom 15. og 17. mai.

Utvider natursteinsatsingen

Lundhs har allerede etablert seg i USA med sine produkter i norsk naturstein under merkevaren Lundhs Real Stone. Larvik-selskapet, som er Nord-Europas største produsent av naturstein, bruker Inside Norway og ICFF som springbrett for å lansere en kolleksjon av fliser i forskjellige størrelser og overflater.

– Vi er kjent for våre vakre benkeplater i norsk naturstein, men nå har vi utvidet sortimentet til å innbefatte natursteinfliser til vegger og gulv. På den måten kan kunden skape sin egen, personlige stil i alle husets rom, sier markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh.

Hun ser en økende interesse for skandinavisk interiørdesign i USA, og ønsker å øke synligheten og styrke posisjonen både på prosjektmarkedet og privatmarkedet.

– Norsk og skandinavisk design er i stor grad inspirert av vår vakre og mangfoldige natur. Bruken av ekte materialer som stein og tre i funksjonelle former har en appell også internasjonalt. Enkelheten i norsk design fremstår som eksklusiv og ren, og det er noe folk vil ha nå, sier Lundh.

Et skred av Bugge-kuler

Da Amerikas grunnlovsfedrene samlet seg 4. juli 1776 for å skrive under på uavhengighetserklæringen, hadde Hadeland Glassverk allerede vært i drift i Norge i 14 år. Nå deltar hadelendingene – som ledes av designsjef Maud Gj. Bugge fra Tønsberg og Nøtterøy – på ICFF som del av feiringen av sitt 260-årsjubileum.

DESIGNKULER. Vil Maud Gj. Bugges iøynefallende krystallkuler få det til å gå rundt for designivrige amerikanere på ICFF? Foto: Hadeland Glassverk

– Målsetningen vår er å bygge millionbutikk i USA de neste fem årene, med spesielt fokus på New York, California og Florida. Siden vi har hatt enorm suksess med belysning i Norge de siste årene, blir dette spydspissen inn i det amerikanske markedet, sier John Jacobsen, som har ansvar for internasjonal forretningsutvikling i Hadeland Glassverk.

Tilbake i 1965 gjennomførte Hadeland Glassverk et prestisjetungt prosjekt i The Kennedy Center i Washington DC, med levering av 45 lysekroner og 42 lampetter designet av Jonas Hidle. Nå skal jubilanten lyse opp Inside Norway-standen på den amerikanske designmessen.

– Vår vakre krystallkuleserie skal skinne i et iøynefallende skred med 24 kuler i ulike farger, i klassiske mønstre som «Finn», «Kryss» og «Stor Stjerne». I den andre enden av standen skal vi henge 30 krystallballer over et klassisk designbord fra en av de andre utstillerne, Eikund. Og ved inngangen skal vi lyse opp utstillingen til Lundhs med fire kraftfulle 4014-kupler, beskriver Jacobsen.

– Vi håper å treffe spennende interiørdesignere, arkitekter og nøkkelpersoner i forhandler- og kontraktmarkedet. Så skal vi jobbe videre med å identifisere prosjekter og utsalgssteder som er relevante for oss, legger han til.

Under utdelingen av de høythengende NYCxDESIGN-prisene natt til 11. mai fikk Hadeland Glassverk dessuten hederlig omtale for arkivlampen 4006.

Sterk eksportvekst til USA

Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Det forteller Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

– Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier han.

Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.

– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.

– Trenger eget eksportkontor

Derfor ønsker han å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.

– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.