Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading. NAF

Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel

Hurtiglading koster nå rundt fem ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbiler er kjent for å ha billigere drivstoff enn dieselbiler, men med dagens priser på hurtiglading, gjelder ikke det.

– Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Da strømprisene var som høyest, ble hurtigladeprisene skrudd kraftig opp. Siden den gang har prisene gått ned, men fortsatt ligger prisen for å hurtiglade betydelig høyere enn strømprisen.

Et regnestykke NAF har gjennomført viser at du betaler like mye for å hurtiglade elbilen som å fylle tanken på dieselbilen, hvis du ikke har rabattavtale.

– Prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen, sier Sødal.

Stor prisforskjell

Flere av de store ladeoperatørene har en pris på 6,49 kroner per kilowattime for strømmen på hurtiglading. Samtidig har den gjennomsnittlige spotprisen på Østlandet så langt i april ligget under 50 øre per kilowattime.

Kjører du 1000 kilometer i måneden i en elbil som bruker 0,2 kilowattimer per kilometer, og du kun hurtiglader for 6,49 kroner per kilowattime, koster det deg 1298 kroner.

En gjennomsnittlig dieselbil med forbruk på 0,6 liter per kilometer og en literpris på 22 kroner, gir en månedlig kostnad på 1320 kroner i måneden etter 1000 kilometers kjøring.

–Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading, sier Nils Sødal.

Skaff deg rabattavtale

Er du avhengig av hurtiglading, er det lurt å se etter en rabattavtale. Sjekk hva du kan få av rabatter gjennom medlemsorganisasjoner, bilmerket du eier, ladeoperatørene og andre.

–For de som hurtiglader mye, er det penger å hente på gode rabattavtaler, sier Sødal.

Lading hjemme er en stor fordel

Det prisnivået som er på hurtiglading per i dag, viser hvor stor fordel det er å lade bilen hjemme.

–Hjemme har du den billigste strømmen, og fordelen av å kunne starte dagen med «full tank» hver dag, sier Sødal. – Men det er ikke alle som har muligheten til å lade bilen hjemme. Derfor er det viktig at strømprisen reflekteres bedre i hurtigladeprisene enn den gjør i dag, sier Sødal.

Våre siste saker her:

Klart for Tønsbergprisen 2025
24. mai deles Tønsbergprisen ut i Foynhagen. Juryen fikk inn over 400 kandidater...
17. mai og Melodi Grand Prix på samme dag
Kan det bli dobbel feiring på Norge i morgen?
Ny 17. mai-marsj skal få Norge ut på tur
I anledning Friluftslivets år 2025 er det laget en ny korpsmarsj – og hele 1600...
Gi hunden en trygg og god 17. mai – la den bli hjemme
17. mai er en festdag for oss, men for  hunder kan den være både skremmende...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.