Det å overholde fartsgrensen er noe av det viktigste vi gjør for å forebygge skader i trafikken. Foto: Fremtind
Kjøredata fra nær 80 millioner kjørte kilometer viser hvem som bryter fartsgrensene mest. Menn kjører fortsatt fortere enn kvinner, og vi kjørte penere i 2021 enn i 2020.
-Tallene fra 2020 og 2021, med bilmerker vi har registrert minst én million kjørte kilometer, viser at Skoda har klatret opp på verstinglistenover bilmerkene med flest fartsovertredelser, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Tesla og Audi deler andreplassen, og BMW er på tredjeplass over merkene som bryter fartsgrensen oftest. Datagrunnlaget er fra totalt 77 millioner kjørte kilometer (48 millioner i 2021), og mellom 5 og 7 000 aktive brukere av appen Smartbil.
– For høy fart er årsak til både alvorlige ulykker med personskader og unødvendige små bulkeskader. Det å overholde fartsgrensen er noe av det viktigste vi gjør for å forebygge skader i trafikken, sier Nielsen.
Listen over de som bryter fartsgrensen oftest. Prosenten forteller hvor stor andel av kjøringen som gjøres over fartsgrensen, med minst tre km/t overtredelse.
SKODA | 14,6 % |
TESLA | 14,3 % |
AUDI | 14,3 % |
BMW | 14,0 % |
VOLKSWAGEN | 12,5 % |
Mindre fartsovertredelser i 2021
Menn kjører fortere enn kvinner, altså de overtrer fartsgrensene oftere. Det gjorde de også i 2020, men det var færre fartsovertredelser i 2021 enn i 2020.
– Vi har registrert en markant nedgang på nesten 20 prosent, fra 2020 til i fjor. Det er mange faktorer som spiller inn, men vi ser klare tegn til at belønning av å holde fartsgrensen faktisk fungerer, sier Nielsen.
Kvinner har redusert andelen fartsovertredelser fra 2020 til 2021 med over 20 prosent, og mer enn 50 prosent mer enn de mannlige sjåførene. De mannlige sjåførene reduserte andelen med nær 15 prosent.
Førere av asiatiske biler best
På bestelistafinner vi ikke overraskende asiatiske biler, med en fransk overraskelse. De som kjører Suzuki har færrest fartsovertredelser, foran Honda og deretter følger Toyota og Renault på delt tredjeplass.
Listen over de som bryter fartsgrensen sjeldnest:
OPEL | 10,4 % |
TOYOTA | 10,1 % |
RENAULT | 10,1 % |
HONDA | 9,7 % |
SUZUKI | 9,6 % |
– Sorterer vi på kjønn, så ser vi at kvinner i Tesla bryter fartsgrensen oftest, mens kvinner med Suzuki tar det mest pent. Menn i Skoda bryter fartsgrensen oftest, og menn i Hyundai tar det mest pent, sier Nielsen.
Avslutter appen Smartbil
Like før jul avsluttet Fremtind appen Smartbil. Et viktig mål med satsingen var å redusere skadeutbetalingene. Men, selskapet har ikke klart å rekruttere mange nok aktive brukere av appen. Dermed har den store effekten uteblitt.
–Vi jobber videre med forebygging av trafikkskader, samtidig som vi satser mer på de nye biltjenestene som for eksempel abonnent og leasing sier Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind.
Ved årsskiftet inngikk Fremtind en strategisk avtale med Fleks, som tilbyr fleksible bilabonnementstjenester.