GAMMELT KONSERTLOKALE: Søndag 17. oktober er det duket for enda en konsert i Sem kirke – som trygt kan kalles kommunens eldste konsertlokale. FOTO: ESPEN JØRGENSEN

Musikk av barokkens mest kjente komponister

Søndag 17. oktober er det duket for enda en konsert i Sem kirke – som trygt kan kalles kommunens eldste konsertlokale. Ensemble Paulus Barokk med sopranen Ditte Marie Bræin presenterer musikk av barokkens mest kjente komponister, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel og deres forbilder.

ESPEN JØRGENSEN tekst

Som ung organist gikk Bach hele 40 mil til fots til Hamburg for å høre sitt store forbilde, organisten og komponisten Dietrich Buxtehude.

– Paulus Barokk serverer en perle fra Buxtehudes rikholdige produksjon av geistlig vokalmusikk. Bach, som er særlig kjent for sine pasjoner og kirkekantater, skrev også en rekke instrumentalverker. Mange av disse ble fremført på de populære, offentlige konsertene Bach holdt i Zimmermanns kaffehus i Leipzig. Hans triosonate i G-dur er nettopp et slikt kammermusikalsk verk, sier Tonny Krokengen, kantor i Sem kirke.

Rommer mange klanger

Den unge Händel arbeidet ved flere anledninger tett sammen med den berømte fiolinisten og komponisten Archangelo Corelli under sitt Italia-opphold.

ERFAREN SOPRAN: Sopranen Ditte Marie Bræin er blant de mest aktive unge og nyetablerte konsertsangerne i Norge. Førstkommende søndag synger hun i ærverdige Sem kirke fra 1100-tallet. PRESSEFOTO

– Leder for Paulus Barokk, Laima Olsson, spiller en av Corellis fiolinsonater – en barokkfiolinists daglige brød. En stor del av konserten vies musikk av en 20-årig så vel som en 40-årig Händel, der orgelet har en solistisk rolle. Christian Kjos trakterer et medbragt kisteorgel som tross beskjeden størrelse rommer mange klanger, forteller Krokengen.

Har opparbeidet seg bred erfaring

Sopranen Ditte Marie Bræin har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole, hvor hun studerte under veiledning av Mona Julsrud, Svein Bjørkøy og Randi Stene. De siste årene har hun utviklet seg videre under veiledning av den kjente vokalpedagogen Susanna Eken.

– Ditte er blant de mest aktive unge og nyetablerte konsertsangerne i Norge, og er også en ettertraktet ensemblesanger. Hun har opparbeidet seg bred erfaring og kjærlighet for kirkemusikkrepertoaret gjennom jevnlige opptredener med de fleste symfoniorkestre og domkor i landet, og har ved flere anledninger samarbeidet med de norske samtidsensemblene asamisimasa og Aksiom, noe som har utvidet hennes kompetanse og interesse for samtidsmusikkfeltet. Ditte har også opptrådt gjentatte ganger med tidligmusikkensemblet Barokkanerne, med DR Vokalensemblet under ledelse av Marcus Creed, og har jobbet med dirigenter/musikalske ledere som Ottavio Dantone, Kati Debretzeni, Enrico Gatti, Paul Agnew og Grete Pedersen. Ditte medvirker på en rekke CD-innspillinger, blant andre med Det Norske Solistkor, hvor hun siden høsten 2012 har vært fast sanger, sier Krokengen.

I sesongen 2020/2021 stod urfremføringer av Bent Sørensens stort anlagte Matteuspasjon og Henrik Ødegaards «Te Deum» på programmet, i tillegg til konserter med blant andre Barokkanerne, Aksiom, Kristiansand Domkor og Kristiansand Symfoniorkester, Oslo Domkor, JSB Ensemble og Det Norske Solistkor. Høsten inneholder blant annet CD-innspilling med Nidaros domkor og Musorgskijs Detskaya med KORK.

GAMMELT KONSERTLOKALE: Søndag 17. oktober er det duket for enda en konsert i Sem kirke – som trygt kan kalles kommunens eldste konsertlokale. FOTO: ESPEN JØRGENSEN

Ensemblene fusjonerer

Ensemble Paulus Barokk ble grunnlagt i 2008 og har siden da gjennomført mange små og store prosjekter med ulik besetning, alt fra små kirkekonserter til symfonier og store kirkemusikalske verk med fullt barokkorkester, kor og solister.

– Etterhvert som virksomheten vokste, vokste det også frem et stadig nærmere samarbeid med Nivalis Barokk, og i slutten av oktober 2021 fusjonerer de to ensemblene. Nye Nivalis Barokk vil ta vare på det beste fra begge ensemblene, som er både å ta vare på tradisjoner innen repertoar og spillestil, men også bidra til nyskaping i form av bestillingsverk og bruk av samtidsmusikk, sier Krokengen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.