Billig drivstoff er som fluepapir på fossile bilister. Men fra prisen skifter i masten skal du ha to minutter på deg til å løfte av fyllepistolen.
ESPEN JØRGENSEN og PER ANNAR HOLM tekst
Det kan fort være en hundrelapp eller to å spare om du følger med på bensin- og dieselprisene.
Før var mandag morgen frem til klokken 11 det sikreste tidspunktet å tanke opp, men nå varierer tilbudene ut over uken.
Og stasjonene følger med på konkurrentenes pris. På Kilen i Tønsberg ligger Esso, Automat1 og CircleK som perler på en snor, og det er lett for bilistene å sjekke hvem som tilbyr det billigste drivstoffet akkurat nå.
Du skal ha to minutter
-Sist onsdag lyste en dieselpris på godt under 14 kroner fra masten hos CircleK i Slagenveien. Jeg svingte inn, det var ingen kø, men da jeg løftet av pistolen for å tanke var prisen plutselig 16.48, sier Per Annar Holm, journalist i Byavisa.
Han husket godt at Tønsbergs Blad i fjor høst skrev om Roar Hansen, som reagerte på et lynkjapt prisbyks fra vist pris i masten til pumpeprisen fulgte etter.
Den gang lovte CirkleK å doble tiden som går fra prisen i masten justeres opp til pumpeprisen øker – fra ett til to minutt.
-Jeg er sikker på at prisen i masten viste 13.78 eller 13.89, men satte fyllepistolen pent tilbake igjen og fylte på Esso istedenfor å betale 16.48 pr liter, sier Holm.
CirckleK beklager
CircleKs kommunikasjossjef Knut Hilmar Hansen sier de fortsetter sine undersøkelser for å finne ut av hva som skjedde i forrige uke:
-Vi beklager den opplevelsen kunden her har hatt. Når rutinene er på plass skal ikke slikt skje, skriver Hansen i en email til Byavisa.
-Hvilken praksis følger Circle K nå? Ett eller to minutter?
-Ved prisøkninger på stasjon blir prismasten først oppdatert med ny pris, og etter 120 sekunder blir pris på pumpe justert. Ved prisnedgang blir ny pris først synlig på pumpene, og etter 30 sekunder blir prismasten justert. Når kunden har tatt ut fyllepistolen fra pumpen blir gjeldende pris låst. Det betyr at selv om pris justeres på stasjonen mens tanking pågår, vil ikke den bli effektuert før etter kunden er ferdig, opplyser Hansen.
–Er det mange som klager og føler seg lurt?
-Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra kunder når slikt skjer, det gjør oss bedre, skriver Hansen.