Nøttlendinger og tjømlinger netthandler mer enn folk i Tønsberg. Fyresdal er den kommunen i Vestfold og Telemark hvor det per innbygger ble netthandlet klart mest fra i 2022. Deretter følger Vinje og Færder. Aller minst i fylket ble det netthandlet i Skien.
Mens Oslo er det fylket det per innbygger ble netthandlet mest i 2022, ble det fra Vestfold og Telemark handlet litt under gjennomsnittet.
Det viser salgsstatistikk fra Klarna og de mer enn 13.000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betaling- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarna.
– Spesielt tidlig i 2022 og gjennom julehandelen ble det brukt klart mest på nett av innbyggerne i Oslo. Det skyldes nok dels at mange Oslo-innbyggere for alvor fikk øynene opp for netthandel under pandemien. Inn mot jul handler nok også den økte netthandelen både fra Oslo og landet ellers om at mange har blitt langt mer prisbevisste. Det store flertallet av nordmenn, hele 78 prosent, opplever nemlig at det er enklere å finne lave priser på nett enn i fysisk butikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge Thomas Elvestad.
Sett i forhold til gjennomsnittsnordmannen utmerket innbyggerne i Vestfold og Telemark seg med å handle mer innenfor kategorien hus og hage enn det ble gjort på landsbasis.
Her er noen av de andre hovedfunnene fra Klarnas salgsstatistikk for 2022:
- Mens det i Fyresdal ble netthandlet for hele 31 prosent mer i gjennomsnitt per innbygger, handlet innbyggerne i Vinje for 24 prosent mer. I Færder kommune ble det også handlet for 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst netthandel per innbygger i fylket ble gjort fra Skien. Her lå de 20 prosent under landsgjennomsnittet.
- Oslo er det fylket i Norge hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i løpet av 2022. Der handlet de hele ni prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst ble det handlet i Agder. Der netthandlet de 15 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i fjor. Vestfold og Telemark var tre prosent under gjennomsnittet i 2022
- Tydal i Trøndelag var den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble netthandlet mest fra i Norge i 2022. Her ble det netthandlet hele 55 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Berlevåg i Troms og Finnmark (48 % over landsgjennomsnittet) og Eidfjord i Vestland (+ 45 %).
Økt netthandel i fjerde kvartal 2022
Klarna gjør hvert kvartal en global undersøkelse i 17 store vestlige markeder hvor handlevaner og preferanser undersøkes. I fjerde kvartal 2022 oppga et økende antall forbrukere, både i Norge og globalt, at de foretrakk å handle på nett.
– Nordmenn er mer opptatt av å gjøre gode kjøp. Da byr netthandelen på flere muligheter. Spesielt i forbindelse med Black Week og jul oppga et økende antall nordmenn at de skulle handle mer på nett, og da gjerne for å få de laveste prisene. Vår prissammenligningstjeneste Prisguiden har også hatt en kraftig vekst, blant annet en dobling i forespørsler om prisvarsler i perioden, sier Elvestad.
Nesten 1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de handlet ukentlig eller oftere på nett i fjerde kvartal. Det er en økning på 10 prosent fra samme kvartal i 2021.
– Kvartalsundersøkelsen viser at nordmenn fremdeles er blant dem som netthandler minst. Samtidig økte andelen som foretrekker å handle på nett, fremfor i fysisk butikk, mer i Norge enn i noen av de andre landene i siste kvartalet i fjor, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Av de spurte som har en klar mening foretrekker 28 prosent av nordmenn å handle på nett mot 32 prosent for fysisk butikk.
I løpet av fjerde kvartal i fjor er det klær og sko flest oppgir de har netthandlet månedlig (45 %). Deretter følger kategoriene underholdning og elektronikk (30 %).
Søndag og mandag er de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen viser også at søndag og mandag fremdeles er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.
Netthandelstoppen 2022, Vestfold og Telemark
Kommune | Shoppingindeks, per innbygger** |
Fyresdal | 131 |
Vinje | 124 |
Færder | 119 |
Tinn | 114 |
Holmestrand | 113 |
Kviteseid | 111 |
Nissedal | 108 |
Tønsberg | 104 |
Hjartdal | 102 |
Siljan | 102 |
Horten | 99 |
Notodden | 99 |
Sandefjord | 99 |
Tokke | 98 |
Drangedal | 96 |
Kragerø | 95 |
Larvik | 94 |
Seljord | 92 |
Bamble | 86 |
Midt-Telemark | 84 |
Porsgrunn | 84 |
Nome | 82 |
Skien | 80 |
*Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 21 770 respondenter (1383 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia,Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
** Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.desember 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.