Slike pumper sto på Stangeby da stasjonen ble tatt i bruk på 1950-tallet, forteller Harald Moen (til venstre) og Trygve Ellefsen. Super, "vanlig" bensin og diesel var pumpevalgene.

Nostalgi og bilmagi i veteranland

8. oktober, 2024

15:07

3 kommentarer

Tekst og foto: Guri Haram og Per-Espen Løchen

Brødrene Hanssens veteranservicestasjon er et smykke for stolte nøttlendinger.

TV-selskaper bruker stasjonen som kulisse. Nysgjerrige sommerturister stopper mer enn gjerne innom. Bileiere bruker anlegget i ren markedsføringsmagi når de tar episke salgsbilder av sine brukte biler utenfor den restaurerte BP-stasjonen fra 1950-tallet.

Det klassiske bensinstasjonanlegget langs Kirkeveien ved Stangeby er i dag et levende, historisk museum. Her kan man oppleve det mange kaller for bilkulturens gullalder. Takket være utrettelige entusiaster, er Brødrene Hanssens Auto pusset, malt og hamret tilbake i glansdagenes stand.

– Vi har holdt på i 24 år. Nesten hver eneste onsdag og ofte helgene er gått med. Da har vi bygd den svære garasjen over der, forteller Harald Moen (80) og Trygve Ellefsen (78).

Nøttlendingene peker på det som var et aktivt bilverkstedsbygg for inntil fire tiår siden. Ellefsen var selv ansatt i bilverkstedet.

– Jeg begynte her som 15-åring.

Fiat for alle penga

Her er det museum hvor det meste av ting som er artige, tas vare på.

Foran entusiasten står en rekke biler, inkludert hans egen 1960-modell Fiat.

– Det ble solgt mange Fiat her, slår veteranen fast.

Fiaten hans begynner så smått å bli ferdig. Det er bonusen etter all innsats med både verkstedet og bilen.

– Fiat er den beste bilen. Den er italiensk. Jeg har bare Fiat. Seks stykker. Mens Harald også har andre biler, sier Trygve.

– Han er så til de grader frelst. Men jeg har BMW, Mercedes, Jeep og Chevrolet og er litt “multi”, smiler kompisen.

De er skjønt enige om at BP-stasjonen er en fantastisk hobby. British Petroleum er et av verdens største oljeselskaper og ble startet i 1908.

Bensinstasjonen og tilbygget er fra 1954 og er ikke engang i nærheten av øyas største. Men utvilsomt er BP-stasjonen på Stangeby et helt unikt restaureringsprosjekt.

– Når du liker å gjøre det vi gjør, er det en nådegave. Vi har skapt det selv. Og det holder oss i gang, understreker Ellefsen og Moen.

Et praktfullt anlegg

Stasjonen har vært brukt i flere TV-innspillinger, blant annet da Emma Steinbakken og Hellbillies opptrådte under Spellemannsprisen i 2021. TV-serien “So long, Marianne” er inspirert av kjærlighetsforholdet til Leonard Cohen og norske Marianne Ihlen og viser også en scene herfra.

Flere klenodier står under duk inne i lokalene.

Regelmessig stopper turister for å ta bilder. Lokale bileiere ser også sitt snitt til å ta bilder av bilene de skal selge. Andre igjen forærer den flotte stasjonen et besøk på sin vakreste dag – bryllupsdagen.

– Flere tar bilder av bruktbilene, og det er greit. Men skal noen bruke omgivelsene kommersielt, bør de i anstendighetens navn spørre oss først og gi en liten skjerv, sier Harald Moen bestemt.

Den flotte stasjonen er basert på frivillighet og enkelte bedrifters gavmildhet. Gruppen har mottatt støtte fra blant andre Vestfold Fylkeskommune, Sparebank 1 Nøtterøy, Nøtterøy kommune og Sparebankstiftelsen DNB-NOR.

– Alt du ser her av gamle BP-ting, er gaver fra Statoil. Da vi åpnet, fikk vi det, sier Ellefsen inne fra det rundt 500 kvadratmeter store anlegget.

Kuppellampen er riktignok fra BPs hovedadministrasjon – i verden.

– En Nøtterøy-fotograf tok bilde av en gammel Volvo som ble rigget. Bildet ble solgt på et gatemarked i London. Tidligere BP-sjef Bernard Looney kjøpte bildet og sporet det tilbake hit. En dag kom et eget bud med håndskrevet brev. Der fortalte Looney at han syntes vi hadde vært flinke. Å få et slikt brev fra en toppsjef i BP – det har ikke mange andre fått, slår duoen stolt fast.

Den historiske stasjonen

En tidligere postmann og samler i Kjøpmannskjær ga BP-stasjonen dette smykket. Den gamle Indian har vært gravd ned i bakken i flere tiår, men er i dag gjenstand for stor beundring av motorsykkelfantaster.

Einar Hanssen startet i 1939 et verksted i en garasje i Strengsdal, sør på øya og mellom Torød og Kjøpmannskjær. Flesteparten av øyas drosjer og lastebiler var kunder.

Begge Einars brødre, “Jak’n” og Willy, jobbet også for firmaet som henholdsvis mekaniker og selger. Da kundene strømmet til og Einar fikk behov for en ny og større tomt etter krigen, dukket en bonde på Stangeby opp og solgte ham to mål for 4.000 kroner.

Verkstedet sto ferdig i slutten av 1946. Bensinstasjonsbygget ble oppført rundt 1954. Begge i datidens “funkisstil” og tegnet av Asbjørn Langås. Verkstedet hadde god omsetning, og forhandleren solgte italienske Fiat, tyske Borgward, sovjetiske Moskvitch og Jawa motorsykler.

Spesielt hvalfangere som tjente gode penger til sjøs, ble Fiat-kunder. Brødrene Hanssen hadde også sikret seg en “agent” på en av hvalbåtene. Agenten tok opp bestillinger på nye Fiat-er. Hanssen-selgerne sto klar på kaia med flunkende nye biler da sjøfolkene gikk i land med nevene fulle av dollar.

Brødrene Hanssens Auto var i sin tid en av de mest suksessrike Fiat-forhandlerne i Sør-Norge. Ett år solgte de 120 nye og 150 brukte biler.

Rett etter passering Borgheim, ligger anlegget på venstre side langs Kirkeveien. Bilen på taket, helt til høyre i bildet, er satt sammen av all verdens skrot. En tidligere postmann i Kjøpmannskjær sto for den jobben. Bilen har aldri gått på veien.

Truet av nedleggelse

Da firmaet opphørte i 1982, overtok brukthandelen “Ting og Tang” lokalene. Veivesenet kjøpte eiendommen i 1991 for å rive anlegget og stenge den trafikkfarlige avkjørselen. Rivingstillatelse ble gitt, men man måtte vente på at leiekontrakten til brukthandelen utløp.

Like etter siste verdenskrig fraktet denne Volvo-en passasjerer for rutebilselskapet Øybuss.

– Slik overtok vi det. En ruin. Gravemaskinen sto klar til å rive det, viser Harald Moen og Trygve Ellefsen fra gamle avisutklipp i rammer på veggen.

Anlegget var i sørgelig forfatning da restaureringen startet like etter årtusenskiftet. Alt var ødelagt i bygningene. På taket vokste busker og trær, og kjelleren var fylt av søppel som måtte fjernes i tonnevis.

Statoil bisto med å skaffe tidsriktige bensinpumper og annet utstyr. Noe kom fra gamle Tankodden på Husøy.

Bussgarasjen huser i dag den første bussen som ble levert til Nøtterøy etter annen verdenskrig. Det var en Volvo 1946-modell som gikk for rutebilselskapet Øybuss.

8. oktober 2004 gjenåpnet bilanlegget – ferdig restaurert av interessegruppen. Hele gildet kostet 2,3 millioner kroner og krevde rundt 37.000 arbeidstimer.

– Vi har gjenskapt det som var her, kan du si. Det spesielle er at dette er et komplett bilanlegg. Her solgte man Fiat-er, og så var det verksted. Egentlig var det en smøregrav her også, men den har vi laget til museum, viser Ellefsen.

Interessegruppen tar imot folk til omvisning – om de ringer først og noen i gruppen har tid. Troen og håpet er at den ærverdige BP-stasjonen nå er reddet og vil eksistere langt inn i framtiden.

– Når vi er borte, håper vi at neste generasjon overtar. Og om 100 år håper vi at anlegget står her ennå.

FAKTA OM BP-STASJONEN:

  • Det første hele bilanlegget i landet som var gjenskapt.
  • Inneholder bensinstasjon, verksted, salgslokale for nye biler, bruktbilavdeling, smie og støperi.
  • På 1950- og 60-tallet hadde firmaet eget salgskontor både i Tønsberg og Andebu.
  • Grunnlegger Einar Hanssen døde i 2010. Han rakk akkurat å fylle 92 år.
  • Interessegruppen Brødrene Hanssens Auto består i dag av 14 personer.
  • For å bli med i interessegruppen, må du først være med på dugnader i ett år.

3 Responses

  1. Kjøpte en Fiat 125, BC18114 hos Brødr Hansen i 1976, avd Hjemseng, innbyttebil var en Vauxhall Viva, en markert bedring i kvalitet og komfort. Reserve eksosanlegg ble levert fra Stangeby delelager. Ellers har det blitt Fiat 1500, et utall Ritmo, flere Fiat Ducato og i dag en bobil Fiat Rapido. Fiat 125 hadde faktisk skivebremser på alle 4 hjul og links gjenger på hjulboltene på venstre ? Side. Etter mange år på Øyene fra 1983 ble det naturlig å fylle bensin på Shell Stangeby. Flott at dette frivillighets prosjektet redda denne stasjonen.

  2. Har jo hengt med en stund. Husker veldig godt Brødrene Hansens Auto, det var Fiat man tenkte da. Har fyllt noen liter i tanken enten på vei til byen, eller på vei hjem til Tjøme. Aldri eid en Fiat, heller ikke min far. Men da jeg gikk på Maskinistskolen på Haugar -66/67 hadde jeg en Ford Angila med skrå bakrute. Tok forstillings kontroll på den her rett etter jeg begynte på skolen. Og det var en av brødrene som utførte det.
    Har vært innom noen ganger etter at jeg flyttet til Spania med min blåmalte MB. Jeg må bare ta av meg hatten for dere som satte igang, og la ned så mange timer for å ta vare på dette. Dere har tilført historie til Nøtterøy. Skulle ønske noen kunne skrive historien om brødrene, og om alt arbeidedere har utført for å bringe dette fram i dagslyset.

  3. Begynte på verkstedet i juni 76. Fikk utlevert kjeledress og feiekost. Samme gjorde en kompis. Einar lovet oss 5,- timen.

    Etter noen timer oppdaget Einar at jeg hadde et år på handelskole. Jeg rykket da opp til blå lagerfrakk, kulepenn og 15,- timen. Min kompis i kjeledress leverte inn oppsigelse før første dag var omme.

    Jobbet på Stangeby sammen med disse erfarne tusenkunstnerne i 5 lærerike år. Hovedsakelig på delelageret, (husker fortsatt delenummeret på toppdekselpakning til 128 motoren; 4300225) men også på verksted, smørebukken og bensinstasjonen.

    I 77’ kjøpte min gule 74’ 128 1100 for 15.000,- av Willy med trekk i lønninga. Oppgraderte til 132 året etter. Hadde også 850 og 1100R i disse åra.

    Fin tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.