Ny rapport: 1 av 3 lastebilsjåfører er fra Ukraina og Hviterussland

Yrkestrafikkforbundet gjennomførte for fjerde gang en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. Nå er rapporten klar. Nesten en av tre lastebilsjåfører som kjører over grensa til Norge er fra Ukraina og Hviterussland.

ette er en dobling på to år. 19 av 20 av disse sjåførene får ikke lovpålagt norsk minstelønn når de utfører oppdrag innad i Norge.

Polen og Litauen er verstinger

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret over utviklingen.

– Polen og Litauen er størst på grensekryssende lastebiltransport i Europa. Vi ser at Polske og Litauiske transportselskaper leder an i sosial dumping- kappløpet. De har byttet ut sine landsmenn med ukrainske og hviterussiske sjåfører. Sjåførene for disse selskapene får svært sjelden minstelønn når de kjører oppdrag innad i Norge. Kun 10 prosent i polske biler og 6 prosent i litauiske biler får dette, utdyper Klungnes.

15 prosent av de hviterussiske sjåførene tjener mindre enn 1000 euro i måneden, 8 prosent av de ukrainske sjåførene svarer det samme.

– Dette kan transportselskapene gjøre helt uhindret, det er så godt som ingen kontroll av lønns- og arbeidsvilkår, eller hvor lenge sjåførene oppholder seg i Norge, konstaterer Klungnes.

Som å få billettprisen i bot for sniking

Gjennomsnittlig månedslønn for sjåførene som passerer grensen er gått opp med 57 euro siden 2019, men fortsatt tjener nesten en av fem utenlandske sjåfører mindre enn 1500 euro i måneden, halvparten tjener mindre enn 2100 euro brutto.

– Kontrollene av lønns- og arbeidsvilkår må bli reelle, i dag er lovverket kun papirbestemmelser som ikke blir håndhevet og som ingen transportselskaper frykter å bryte. Straffen er minimal. Vi vil sammenlikne det med å snike på bussen, men om du blir tatt så må du kun betale for billetten du skulle ha kjøpt i utgangspunktet. Med dagens system lønner det seg å bryte loven, sier Klungnes.

– Vi er glade for signalene fra regjeringen om at de nå starter storrengjøringen av arbeidslivet i transportbransjen. Vi har meget høye forventninger til tiltakene som kommer, og vil bidra med kompetanse, innspill og utålmodighet i arbeidet som nå settes i gang. Dagens situasjon på norske veier kan vi ikke bare sitte og se på, her må det ryddes opp, avslutter Klungnes.

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.