Xpeng G9 kjørte best sammenlignet med offisiell rekkevidde (WLTP). I tillegg lader den raskere enn noen biler som har vært med i NAF og Motors elbiltest. (Foto: NAF/Motor)

Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading i El Prix

Tirsdag denne uken kjørte NAF og Motor 32 elbiler tomme for strøm. – Selv om en Tesla gikk lengst, var det andre biler som overbeviste ved å kjøre lengst over den oppgitte rekkevidden og lade godt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tesla Model S kjørte aller lengst i elbiltesten til NAF og Motor, men må se seg slått av to nykommere på markedet som begge kjørte lengre enn den oppgitte rekkevidden. Den nye SUV’en Xpeng G9 kjørte 13,8 prosent lengre enn den offisielle rekkevidden (WLTP). Bilen som var med i testen hadde en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer, men da den stoppet viste tripptelleren 587,8 kilometer.

– Vi er mest opptatt av hvordan bilene gjør det best opp mot den offisielle rekkevidden, sier Sødal. – Testen gir et realistisk bilde på hva du kan forvente ved vanlig kjøring, på norske veier og i norsk sommervær, sier han.

Nest best på å kjøre langt sett opp mot oppgitt rekkevidde, var nok en Xpeng, nemlig sedanen P7. Den kjørte 10,3 prosent lengre enn det som står i salgspapirene. På tredjeplass kom Nissan Ariya som kom 9 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.

– Det er velkjent at det kan være vanskelig å få rekkevidden fra de offisielle WLTP-testene, men sommerstid er det mulig. I sommerens El Prix var det faktisk Xpeng G9 og ikke Tesla S som presterte best her, sier Sødal.

Best på rekkevidde og konge på lading

Xpeng G9 kjørte best sammenlignet med offisiell rekkevidde (WLTP). I tillegg lader den raskere enn noen biler som har vært med i NAF og Motors elbiltest. Bilen skal kunne lade inntil 300 kilowatt (kW) og under ladetesten var den oppe i 319 kW. Den hastigheten hadde ladingen ikke hele tiden, men bilen var ladet fra 5 til 80 prosent på om lag 21 minutter.

– Bilen ladet imponerende raskt og hadde høy ladefart helt til batteriet var fylt med 80 prosent, sier Nils Sødal. – Ladeeffekten er viktig. Lader bilen raskt kommer du deg fortere frem. Nå har rekkevidden blitt så god på elbilene, at bilkjøperne bør tenke mer på hvor fort bilene lader. Det har mye å si for hvor fort du kommer deg fra A til B, avslutter NAF-rådgiveren.

Topp positive avvik til offisiell rekkevidde (WLTP) i ulike bilklasser

Budsjett

  1. MG5 – kjørte 4,21 % lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)
  2. MG4 – kjørte 1 % lenger (Offisiell rekkevidde: 435 km. Kilometer kjørt i testen: 439,6 km)

Familiebil

  1. Xpeng G9 – kjørte 13,8 % lenger (Offisiell rekkevidde: 520 km. Kilometer kjørt i testen: 587,8 km)
  2. Tesla Model S – kjørte 6 % lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
  3. Voyah Free – kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)

Mellomklasse

  1. Xpeng P7 – kjørte 10,3 % lenger (Offisiell rekkevidde: 505 km. Kilometer kjørt i testen: 557 km)
  2. Nissan Ariya – kjørte 9 % lenger (Offisiell rekkevidde: 533 km. Kilometer kjørt i testen: 580,8 km)
  3. MG5 – kjørte 4,21 % lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)

Premium

  1. Tesla Model S – kjørte 6 % lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
  2. Voyah Free – kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)
  3. NIO ET7 – kjørte 1,55 % lenger (Offisiell rekkevidde: 580 km. Kilometer kjørt i testen: 589 km)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.