ANSVARET: De har ansvaret for politiets båttjeneste: (F.v.) Fredrik Helgesen, Daniel Fjellheim, Harald Moe og Øystein Holt i den innleide politibåten som ligger ved Redningsselskapets base på Jarlsø i Tønsberg.

Oslofjordens lynraske vokter

5. august, 2021

10:00

Ingen kommentar

Tenker du på å stikke fra politiet til sjøs? Bare et lite, men velment råd: Glem det…

PER ANNAR HOLM tekst og foto

Det er et råskinn av en båt politiet har leid for sommersesongen. Produsenten Stormway oppgir at ribben på 30 fot med to ganger 300 HK påhengsmotorer skal ha en toppfart på 70 knop – eller 130 km/t. Prislapp for den sivile utgaven: Drøyt to millioner kroner.
Båten er bare 2,5 meter bred, og skyter som en pil gjennom bølgene. Toppfarten kan komme godt med når den skal dekke området fra Drammen i nord til Stavern i sør.
-Vi er ikke ute for å ta flest mulig. Vår viktigste oppgave er å være til stede for å forebygge at noe skjer, sier politiførstebetjent Daniel Fjellheim, operativ leder av sjøtjenesten i Sør-Øst politidistrikt.

RÅSKINN: Den nye politibåten er et fullblods råskinn. Båtførerne kan låse seg fast til de ekstremt støtdempede stolene om det blir nødvendig å kjøre raskt i høy sjø.

Mange oppgaver

Promille i Kanalen, oppsyn i Færder nasjonalpark, lanternesjekk, flyteplagg eller mistenkelig byggeaktivitet i strandsonen er bare et lite knippe av de oppgavene som venter de ni polititjenestemennene som er øremerket politibåten frem til midten av august.
Et nytt fokusområde i nok en pandemisk sommer er grensekontroll av småbåter som krysser over fra Sverige eller Danmark. Her samarbeider politiet tett med tollkrysseren «Svinør» og Kystvakten. Trolig har beredskapet i Oslofjorden aldri vært bedre enn nå:
To politihelikoptre har base nær Oslo, et Sea King redningshelikopter står klar på Rygge hovedflystasjon ved Moss, og det er luftambulanser på Lørenskog og i Arendal. I tillegg finnes det redningsskøyter på Jarlsø i Tønsberg, Vrengensundet, Sandefjord, Stavern og Skjærhalden.

-Mange ferske båtførere har skaffet seg båter med høyt fartspotensial. Da er viktig å starte i det små, legge seg til gode vaner, og legge en plan for turen slik at opplevelsen blir positiv for alle, understreker Fjellheim.

Godt utstyrt

Om bord har politibåten en mangfoldig verktøykasse: Fremskutt lagring av våpen, hjertestarter, radar og det ypperste av navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Den gamle politibåten «Julie» ble nylig solgt for 400.000 kroner etter ti års tjeneste.
Mens en normal familiebåt brukes 50 timer i året, drar politiet på opp mot 800 timer på en sesong.
Da er de på vannet og i operativ tjeneste mer enn 14 timer pr døgn i tiden 21. juni til 15. august.

-Vi har lagt en plan som dekker hele sommeren og det meste av døgnet, men selvsagt er vi fleksible og kaster oss rundt om noe skjer, sier politiinspektør Øystein Holt, som er øverste sjef for driftsenhet Vestfold.

Prøveprosjekt

Denne sesongen leier politiet ribben fra produsenten Stormway i Østfold for å høste erfaring med den åpne båttypen. Politiets fellestjenester (PFT) arbeider nå med en nasjonal innkjøpsordning også for sjøtjenesten.

-Produsenten har strukket seg langt for å få båten ferdig. Avtalen sikrer oss også en sivil byttebåt om den må på service. Slik sett blir vi mer uforutsigbare og vanskeligere å oppdage, sier Fjellheim, som har en nullvisjon for ulykker, drukninger og personskader på sjøen i sommer.

red@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *