Pangstart for elbilsalget i 2022 skyldes riktige grep i statsbudsjettet

Andelen elbiler i nybilsalget gir ny månedsrekord. Elbilsalget er på hele 83,7 prosent og slår forrige rekord fra september 2021 som var på 77,5. – Dette er en fantastisk start på det nye året, sier en overveldet generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu. – Om man hadde faset inn moms på elbil allerede i år, ville vi nok ikke sett disse salgstallene for elbil.

Hun legger til at forbrukerne nok også har respondert på at spesielt de ladbare hybridene bilene har blitt dyrere.

– Kombinasjonen av fortsatt momsfritak for elbil og økte avgifter på forurensende biler gir en pangstart på nyåret, bemerker hun.

– Det er et politisk ansvar å sikre at elbiler vinner konkurransen i nybilmarkedet. Dersom regjeringen etter hvert tenker å fase inn moms på elbiler, må dette skje svært forsiktig og strategien må være at også nye forurensende biler blir dyrere.

Forrige månedsrekord var i september 2021 og da var elbilandelen på bare 77 prosent.

– Vi skal hele tiden minne regjeringen på at vi skal nå 2025-målet: Da skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Politikken må sikre at elbilen konkurrerer på pris. Norsk elbilsuksess viser vei internasjonalt, men den skjer ikke av seg selv, poengterer generalsekretæren i Elbilforeningen.

Ladbare hybrider ble valgt bort til fordel for elbil

Ladbare hybrider konkurrerte med elbilene i hele fjoråret og enkelte merker lå øverst på salgstoppen. Ladbare hybrider hadde kraftig rabatt i engangsavgiften og over halvparten av dem hadde ikke engangsavgift i det hele tatt. Endringer i statsbudsjettet for 2022 ga derfor markant endring i salget av ladbare hybrider. 6,8 prosent er solgt i januar i år, mot 27,9 prosent i januar i fjor.

– Det er grunn til å tro at forbrukere som i fjor vurderte å kjøpe en ladbar hybrid, nå velger å kjøpe en nullutslippsbil, sier Christina Bu. Hun mener bilavgiftene gir et riktig signal til at framover er det nullutslippsbiler som gjelder.

Elbiler selges over hele landet.

For Elbilforeningen har det vært et uttrykt mål å jobbe for at alle skal kunne kjøre elbil – også de som er avhengig av bil i distriktene. Salgstallene fra årets første måned, viser at elbilen tar over nybilsalget i hele landet. Bortsett fra Sogn og Fjordane har alle fylkene (etter gammel inndeling) en elbilandel på over 80 prosent.

De ti mest solgte bilmodellene var helelektriske

Selv om en del bilforhandlere har lang leveringstid, er det et fantastisk mange gode elbiler å velge i som dekker de fleste behov. – Nå har vi kommet dit at de åtte mest solgte bilmodellene i nybilsalget er helelektriske, sier Christina Bu. – Den norske bilparken er i ferd med å skiftes ut, og snart er tilbudet av brukte elbiler også godt nok for de mange av oss som ikke har mulighet til å kjøpe en flunkende ny bil, sier Christina Bu.

Kilde for alle tall er opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

De ti mest solgte elbilmodellene i januar

  1. Audi Q4 e-tron: 643
  2. Hyundai IONIQ 5: 477
  3. BMW iX: 444
  4. Skoda Enyaq: 389
  5. Volkswagen ID.4*: 389
  6. Ford Mustang Mach-E: 356
  7. Kia EV6: 356
  8. Audi e-tron: 279
  9. Toyota RAV4: 271
  10. Polestar Polestar 2: 261

    * Inkl. ID.4 GTX

Share:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ja, jeg vil være medskribent i BY

Fyll ut skjemaet under med ditt virkelige navn og den e-postadressen du sjekker oftest. Du kan ikke skrive anonymt. Alle artikler vil være underlagt moderasjon redaksjonelle regler.
Når du har mottatt e-post med innloggingsdetaljer, kan du gå på Næringsportalens forside og klikk skriv innlegg.

Ved debattinnlegg og kommentarer til publiserte artikler, ber vi om at man holder en sivilisert tone. Personangrep er ikke tillatt. Publisering av andres bilder er ikke tillatt uten godkjenning, og alle som er avbildet må ha gitt sin tillatelse. Barn må ha foresattes tillatelse.

BY tar ikke ansvar for lagring av tekst og bilder.