PILENE PEKER OPPOVER: De fleste kjøpmenn har klart seg godt under pandemien, men Rema 1000 på Eik gjør det ekstra godt. Pilene peker stadig oppover, noe kjøpmann Aleksander Floor kan smile over.

Pilene peker pent oppover

2. august, 2021

11:33

Ingen kommentar

Det er ingen hemmelighet at de fleste kjøpmenn har klart seg godt under pandemien, men Rema 1000 på Eik gjør det ekstra godt. Pilene peker stadig oppover, noe kjøpmann Aleksander Floor naturlig nok er glad for.

ESPEN JØRGENSEN tekst og foto

– Vi har fått noe drahjelp av koronaeffekten, men vil ligger over snittet på vekst og tar det som et godt tegn at kundene trives hos oss. Vi ser stadig nye ansikter her inne, så det er tydelig at folk er nysgjerrige og følger med, sier Aleksander Floor, kjøpmann på Rema 1000 Eik.

Rekordstor påskehandel

Han forteller at man har lagt bak seg en rekordstor påske i år.

– Omsetningshoppet startet allerede uken før, da vi for eksempel onsdagen før nærmest doblet omsetningen mot fjoråret. Det var tydelig at folk har vært flinke og la handleturen til nærbutikken før de dro på hytta, sier han.

FYLLER HYLLENE: Kjøpmann Aleksander Floor fyller opp med nye varer i kjekshyllene

– Vi står jo midt i en pandemi som de siste ukene har økt i omfang her i Tønsberg. Er kundene flinke til å følge de påbudene som nå gjelder? Altså å bruke munnbind, holde avstand og så videre?

–Ja, jeg opplever at kundene er flinke, det er ytterst sjeldent at man ser noen uten munnbind. Det hender at en og annen glemmer seg i farta og blir stående litt nærme nestemann i køen, da minner vi dem på det, men på en hyggelig måte. Da ler de litt over hvor lett det er å glemme seg i en hektisk hverdag, selv med alle plakater og alt fokuset i medier og andre steder når det gjelder pandemien. I søndagsbutikken har vi et system der vi setter frem åtte handlekurver og kunden tar handlekurv til det er tomt. Da må de vente på en ledig kurv før de får gå inn. Vi begynte med dette for en måneds tid siden og vi ser at kundene raskt lærer seg systemet og begynner å bli flinke til å ta med seg en kurv selv om de bare skal ha en eller to ting, sier Floor.

Kuttede avgifter

Er det krevende å drive butikk i disse dager?

–Det er alltid krevende å drive butikk, ler han. Men når det gjelder situasjonen vi står i så lager man noen ekstra rutiner og tar de forhåndsreglene man kan ta, og om det dukker opp krevende situasjoner så må man være forberedt på å stå i det. Det er ikke noe jeg tenker på hver dag, men er veldig takknemlig for alle dagene som går uten at det er noen smittet eller i karantene hos oss, sier han.

– Etter hvert som flere blir vaksinert og samfunnet blir mer normalt igjen, kommer antagelig matbutikkene i Sverige til å åpne igjen. Er dette noe som vil påvirke Rema 1000 på Eik og resten av bransjen her i Tønsberg tror du?

–Noe kommer vi nok til å merke, men det har skjedd litt som gjør at vi muligens ikke faller tilbake til nivåer før nedstengningen. Blant annet så har avgiften på snus og sukkervarer blitt kuttet. Jeg tror også folk har blitt mer oppmerksomme på alle de forskjellige varene vi har i butikken. Ser for eksempel at salget av sokker har økt veldig, kanskje folk har fått øynene opp for at det er lettere å kjøpe sokkene sine i butikken når de handler i stedet for når de er i klesbutikken, sier han smilende.

Kan gjøre en forskjell

Hva er deres fremste styrke? Hva er det kundene deres er mest fornøyde med?

–Det må være den gode atmosfæren blant de ansatte. Det er tydelig at de trives på jobb, kan spøke og le med hverandre og med kundene. Jeg tror det er viktig i den tiden vi er inne i. For mange kunder er vi de eneste de snakker med i løpet av dagen, her tror jeg vi kan gjøre en forskjell for veldig mange, sier en engasjert kjøpmann.

espen@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *