–Da ungene var små, var jeg muligens Vestfolds mest uforsvarlige pappa, ler Svein Sjømæling (85) fra Tolvsrød. I mange år kjørte han rally med livet som innsats ved siden av jobben i Biltilsynet.
BENTE WEMUNDSTAD tekst og foto
–Det var ikke trygt, vet du, mimrer han, og tenker tilbake på skogsveier som knapt fortjente tittelen vei.
Den formen for rally Sjømæling kjørte ble forbudt etter hvert på grunn av noen alvorlige ulykker, og han la opp etter det. Men da hadde han kjørt mange løp, både på sommerføre og på is, i Norge, Sverige og ned til Tyskland. De kjørte også PO-løp – der forkortelsen står for Pålitelighet og Orientering.
–Det ble arrangert tre isløp hver vinter, noen av dem på Jarslberg travbane, forteller han.
Krevende kartlesing
Svein Sjømæling var kartleser og ikke sjåfør. En krevende oppgave i altfor høy hastighet på altfor dårlige veier. Teamet fikk bil av GM, og de startet med Volvo PV 544 1959-modell i 1960, og avsluttet et stykke ut på 70-tallet med en BMW M3.
Sjømæling tok kontakt med Byavisa etter et bilde som sto på trykk i vår utgave 7. juli. Bildet kom fra Slottsfjellmuseets arkiv, og hadde en sparsom bildetekst som attpåtil var feil. Bildet viste fire menn ved siden av hver sin Opel Kadett i rallyutgave, og i bildeteksten sto det at de fire var ansatte fra Bergans Auto.
–Bare én av de fire var ansatt i Bergans Auto, sier Sjømæling, og ville gjerne fortelle mer om bakgrunnen til bildet, og vise frem et originalbilde fra den samme dagen. På Sjømælings bilde er det fem menn; Jon Flom, Ulf Behrens, Dagfinn Isegran, Harry Nylén og Svein Sjømæling. Harry Nylén var den første sjåføren i bilen der Sjømæling var kartleser, og senere begynte han å kjøre med Jon Flom.
Pokaler i tinn
I kjellerstua i huset på Tolvsrød har han flere hyllemetere med pokaler fra ulike billøp og rallyer han har deltatt i. Ingen gull, men mange andreplasser er blant premiene.
–Som du ser, på 60-tallet var det tinn som gjaldt i pokaler. På 70-tallet ble det edlere metall – sølv, og mange av pokalene er verdt ganske mye, sier han. Sjømæling har tatt vare på mye fra tiden som rallykjører, og har flere permer med utklipp, diplomer og bilder.
Sjømæling viser også frem et bilde tatt av en VG-fotograf som ble mye brukt i reklamesammenheng. Det er ham selv og Jon Flom i en Opel Kadett Rallye og Coupe i et svev, og Sjømæling utdyper:
– Svevet var på 18 meter, og det gikk bra med både bil og oss inni, forsikrer han.
Startet firma
Selv var han ansatt som bilsakkyndig i Biltilsynet, en jobb han hadde i åtte år. På den tiden var det ikke mer enn tre-fire ansatte i Biltilsynet, og Sjømæling mener han har skrevet ut rundt 8.000 sertifikater i den perioden han var ansatt der.
–I den tiden jeg var ansatt der, så jeg at det var behov for noen som kunne taksere skader etter ulykker på biler og båter, så jeg startet et eget takstfirma som jeg hadde helt frem til jeg fylte 75 år. Det ble en fin karriere ut av det, sier han.
Cruiser
Behovet for fart og spenning har avtatt med årene, og faktisk har Svein Sjømæling kun fått én fartsbot i hele sitt liv. Da holdt han 69 km/t i 60-sonen.
–Biler i dag har cruisekontroll, og den bruker jeg flittig, sier han, og opplyser at han i dag eier sin 24. bil.
– Da er det ingen fare for å kjøre for fort.
Svein Sjømæling har bodd på Tolvsrød i samme hus siden 50-tallet da han kom til Tønsberg fra Trondheim der han er født. Nylig kunne han og kona Gerd krysse av for 62 års ekteskap, og sammen har de tre døtre, seks barnebarn og syv oldebarn.
–Alle døtrene våre har bosatt seg i området, og det er vi veldig glade for, sier Sjømæling.