2020 og 2021 har vært merkelige og utfordrende år for mange på grunn av korona-pandemien, og da særlig for skolene. Eirik Grytnes (51) er rektor på Granly skole. Hvordan har han opplevd det å lede en skole i vanskelige og uforutsigbare tider?
ESPEN JØRGENSEN tekst
– Det å være rektor gjennom det siste året har vært en merkelig reise i raske omstillinger og uforutsigbare dager. Det er jo krevende i seg selv å lede en skole, men i denne tiden har det vært ekstra utfordrende. I slike tider merker man aller best hvilket lag man er med på å lede. Gjengen på mitt lag på Granly har gjort en utrolig god jobb, og holdt motivasjonen oppe hele perioden. Dette på tross av alle «omplanlegginger» som de har vært utsatt for, sier Grytnes.
Uforutsigbare skoledager
Hva synes du har vært mest utfordrende?
– Det mest utfordrende har vært uforutsigbarheten. I skolen er vi vant til å sette opp timeplaner og organisere elever i ulike grupper, men temposkiftene i de ulike organiseringene har nok aldri vært høyere. Så har det være svært utfordrende å sende alle medarbeiderne ut i en jobb hvor ingen kan garantere at det er trygt i forhold til smitte. Det er jo en sjanse samfunnet har bedt oss i skolen om at vi skal ta, uten at noen vet om det går bra, sier han.
– Begynner dere å se lyset i tunellen igjen? Begynner ting å normalisere seg, eller er vi fremdeles et stykke unna?
– På Granly skole så ser vi ikke lyset bare i enden av tunnelen. Vi tror på at vi ser Lyset og lever sammen med Han hver dag. Det kan i grunnen anbefales, for da behøver man ikke vente til tunnelen er over! Det er klart vi gleder oss til dette er over, men om det er et stykke til så får vi ta det når vi må. Dette året har vært litt som å gå i fjellet, man tror man snart er på toppen, men så dukker en ny topp opp bak den første. Vi får glede oss over alle topper vi får oppleve sammen på skolen, sier han smilende.
Liker aktiviteter som gir energi
Tror du høsten og skolestart blir tilnærmet normal?
– Jeg håper jo det, men det er ikke utenkelig at vi fortsatt må ha ulike tiltak på skolen også til høsten. Kanskje kan det være lov å håpe på litt mer forutsigbarhet for skolene og de som jobber der. Det ville betydd mye for de som er elever og de som jobber ved skolene, sier han.
– Du har vært gjennom travle tider, men hva liker du å finne på i fritiden når du legger rektor-arbeidet litt på hylla?
– Jeg er en leken person og trenger å leke litt midt oppe i alt som er viktig og alvorlig. Spille et godt brettspill med familie eller venner er en sikker vinner hos meg, eller gå en runde frisbeegolf. I slike aktiviteter får hodet koblet av, og det oppleves som aktiviteter som gir energi. Så liker jeg å holde på med planter til drivhuset hjemme. Å få noe til å gro og utvikle seg er motiverende. Det siste tilskuddet til fritiden vår hjemme er en bobil, den håper vi vil gi oss mye avkobling, sier han med et stort smil.
En jobb som gir mening
Hva fikk deg til å velge læreryrket og deretter bli rektor? Hva liker du best med yrket ditt?
– Jeg hadde et år som «lærer» på skole rett etter jeg var ferdig med videregående. Det året motiverte meg til å ta lærerutdanning. For meg er det så moro å finne ut av ting sammen med barn og unge. Det å være med på utvikling i fag, og ikke minst menneskelig er så flott. Å jobbe med barn og unge har gitt utrolig mening for meg. At jeg nå er rektor kan kanskje være mer tilfeldig. Jeg ble utfordret til å søke denne jobben, og tenkte at det kunne være en naturlig utvikling for meg. Det er mye det samme som fortsatt motiverer. Jeg liker godt å være delaktig i at vi får til ting på best mulig måte. I rollen jeg har nå får man en unik mulighet til å forvalte alle de gode ressursene som ligger i en skole til å få til det du har trua på, sier han.