Trygg Trafikks årlige reflekstellinger fra 2021 viser en liten økning i bruken av refleks sammenlignet med året før. Økningen er størst i Troms og Finnmark, Innlandet og Oslo. – Men det er fremdeles for få som bruker refleks, mener Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk har jobbet mot et mål om at 50 prosent av alle fotgjengere skulle bruke refleks i mørket innen 2022. Reflekstellingene for 2021 viser at 46 prosent av oss bruker refleks når vi er ute og går i mørket. Det er en økning fra 45 prosent fra året før, men fortsatt et stykke unna 50 prosent.
– Refleksbruken har økt de siste årene og det er veldig bra. Men det går for sakte og det er en stor jobb som gjenstår, for over halvparten av oss går fortsatt uten refleks i mørket. Å være synlig i trafikken er at ansvar som ligger på enhver trafikant enten du går, sykler eller kjører bil, sier Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Sammen med Ipsos har Trygg Trafikk gjennomført over 24.000 registreringer over hele landet i uke 44-46 i 2021.
Refleksbruken øker på landevei
Det er langs landeveien at refleksbruken øker, fra 54 prosent i 2020 til 56 prosent i 2021. Reflekstellingene viser at det er store forskjeller mellom de ulike fylkene. Best ut er Innlandet med en refleksandel på hele 86 prosent på landevei. Til sammenligning er det kun 31 prosent som bruker refleks på landeveien i Trøndelag.
– Det er fantastisk å se at vi har så gode tall fra Innlandet, men vi skulle helst sett at vi var like flinke til å bruke refleks over hele landet, sier Hansen.
I sentrumsstrøk er det en liten nedgang i refleksbruken fra 37 prosent i 2020 til 36 prosent i 2021. Flinkest er vi til å bruke refleks i sentrumsstrøk i de nordligste fylkene med en andel på 57 prosent i Troms og Finnmark og på bunn finner vi Agder i sør med en andel på 18 prosent.
– Det er synd å se at refleksbruken går ned i sentrumsstrøk. Det er lett å tenke at du ikke trenger refleks der det er gatelys, men gatelys kan gi en falsk trygghet. Alle som kjører bil bør være klar over at så få bruker refleks i sentrumsstrøk, det betyr at de som kjører med fordel bør senke farten i nærheten av krysninger, sier hun.
Oslo ikke lengre dårligst i klassen
Oslo har de siste fire årene ligget på bunn i de nasjonale reflekstellingene, men her ser vi en stor fremgang fra 26 prosent i 2020 til 35 prosent i 2021.
– Det er gledelig å se at osloborgere har blitt bedre på å bruke refleks, etter å ha vært dårligst på refleksbruk i en årrekke. Vi håper den positive utviklingen fortsetter, sier Hansen.
Mens refleksbruken øker både på landevei og i sentrumsstrøk i Oslo, går refleksbruken i Trøndelag i motsatt retning. Trønderne er nå de dårligste til å bruke refleks i landet med en andel på 30 prosent i 2021, ned fra 37 prosent i 2020.
To ting du må huske
Fotgjengere har plikter i trafikken, på lik linje som andre trafikanter. De skal være aktsomme, ta hensyn og ikke utsette noen for fare. Det bør vi spesielt ha i bakhodet når det er mørkt ute, mener Trygg Trafikk. De får støtte fra Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Du unngår mange farlige situasjoner som fotgjenger i mørket om du husker to ting. Bruk refleks slik at du er synlig for andre og sørg selv for å ha oversikt over trafikkbildet rundt deg. Refleksen er ikke en garanti mot uoppmerksomme sjåfører, men den er til stor hjelp for de som følger med, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.