Mange tønsbergensere og andre vestfoldinger er etter halvannet år med Corona-pandemien veldig klare for å reise til det store utland. Om det blir mulig allerede neste måned er usikkert, men vi kan i det minste se på noen flotte bilder fra vår lokale flyplass Torp som ble tatt i 1959.
ESPEN JØRGENSEN tekst
Flyplassen ble åpnet den 2. juli 1956, men kom ikke i sivil drift før et par år senere. Torp ble bygget som militær flyplass.
De fleste av de få sivile flygningene i Vestfold ble fortsatt foretatt av Jarlsberg flyplass, som lå rett utenfor Tønsbergs bykjerne. Dette ble sett på som en viktig strategi, ettersom Tønsberg var Vestfolds fylkeshovedstad. I denne perioden fungerte Torp for det meste som et slags mellomstopp for fly som kom fra, eller som var på vei til både Fornebu og Jarlsberg. Men etter lange og harde forhandlinger, startet sivile flygninger fra Torp i 1958. I nyere tid opererte blant annet Norsk Air med ruter til Bergen, Stavanger og Trondheim. Senere tok Widerøe over. Widerøe opererer den dag i dag med en rekke destinasjoner, både innenriks og utenriks. Også en lang rekke andre flyselskaper er i dag godt etablert på Torp, og mang en tønsbergenser har reist herfra til feriefavoritter som London, København, Amsterdam og Rhodos.
Dagens historiebilder ble tatt i 1959. Den 16. september dette året åpnet man ekspedisjonsbygning og tårn med alle tekniske installasjoner. Prisen var på 600.000 kroner, en anselig sum for snart 62 år siden. Selskapet fikk navnet AS Torp Flyplass, og man fikk tillatelse fra Luftfartsdirektoratet til å motta innenlandske flygninger og charterflygninger. Den offisielle åpningen av Torp som sivil lufthavn fant sted den 5. oktober. Bildene viser storinnrykk på Torp den 16. oktober 1959. Det største bildet viser flyet «Sune Viking» som var en Convair CV-440 – et amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly, også kjent som Metropolitan.