Seksualitetsundervisning med fokus på at variasjon er normalen

Årets reviderte skolemateriell for seksualitetsundervisning fra Sex og Politikk tar innover seg svarene i Ungdata-undersøkelsen fra 2021. Flere unge sliter med kroppspress og årets Uke 6-kampanje har temaet #Verdifull – akkurat som du er.

e ti siste årene har foreningen Sex og Politikk stått bak seksualitetsundervisningsmateriellet Uke 6. Materiellet er gratis og alle tekster og oppgaver har et normkritisk og positivt syn på seksualitet, og er tilgjengelig på samisk, nynorsk og bokmål.

Hvert år arrangerer Sex og Politikk en kampanjeuke i uke seks der et dagsaktuelt tema løftes fram.

Årets kampanje setter søkelys på at du er verdifull, akkurat som du er, med alt det som gjør deg unik, med kampanjetemaet: #Verdifull – akkurat som du er! Materiellet er fritt tilgjengelig på www.sexogpolitikk.no. I fjor ble Uke 6-materiellet benyttet av mer enn 50 prosent av norske skoler.

Viktig å feire mangfoldet

Å bli sett, å føle seg anerkjent og verdifull, burde være en menneskerett. Det motsatte av å føle seg verdifull er å skamme seg, og føle seg verdiløs og «feil».

Ungdata-undersøkelsen 2021 viser at mange ungdommer i Norge har det bra med seg selv. Samtidig er det en betydelig prosentandel som strever med press om å se bra ut, og som ikke liker seg selv slik de er.

Samtidig rapporterer hele åtte av ti unge at god seksualitetsundervisning kan være et verktøy for å få et bedre forhold til egen kropp (Sex og Samfunn, 2017). Derfor ønsker Sex og Politikk at alle elever i hele landet skal få positiv seksualitetsundervisning, ikke bare i uke 6, men gjerne også resten av året.

-For Sex og Politikk er det viktig at årets kampanje løfter frem at variasjon er normalen; vi er forskjellige, og mangfoldet skal feires, uttaler daglig leder Tor-Hugne Olsen.

Årets ambassadør: Podkasten Hemma

Årets Uke 6-ambassadører er Marianne Knudsen og Ida Hauge Dignes som står bak den normkritiske podkasten Hemma. I podkasten tar Marianne og Ida et oppgjør med fordommer som funksjonshemmede blir utsatt for. Gjennom hverdagshistorier forteller de åpent om temaer som sex, kjærlighet og seksualitetsundervisning.

De er begge funksjonshemmede og skeive og bruker disse erfaringene hyppig for å opplyse om at variasjon og mangfold er positivt. De setter skapet på plass når de opplyser om at det ikke er funksjonsnedsettelsen som er problemet, men at det er strukturene i samfunnet som gjør funksjonshemmede mindre likestilt. I 2021 vant de Skamløsprisen for sitt arbeid med å bryte ned fordommer og barrierer omkring funksjonshemmede.

Om Uke 6-kampanjen sier de:

-Uke 6 er en kampanje vi skulle ønske våre lærere brukte da vi gikk på skolen. Kampanjen bidrar til at elever kan bli bedre kjent med seg selv, og får allsidig kunnskap om seksualitet. Vi synes det er stas å være ambassadør for en kampanje som virkelig trengs.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.