For mange båteiere markerte den sene påska sesongstart på sjøen. – Men mange har ikke sett til båten siden i fjor. Det kan straffe seg.
Det sier fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen.
– Mange skader skjer om vinteren, enten båten har vært på vannet, i opplag eller i hagen. Hvis du oppdager en lekkasje eller skade nå som har fått utvikle seg i flere måneder, kan du vinke farvel til sesongstarten, sier han.
Mer enn halvparten sjekker for sjelden
I en rykende fersk undersøkelse svarer båteiere på hvor ofte de sjekker båten sin for skader, slitasje eller lekkasjer. Undersøkelsen er utført av Norstat, for Frende Forsikring nå i april. 56 prosent ser til båten halvårlig eller sjeldnere.
- Ukentlig: 20 prosent
- Månedlig: 25 prosent
- Halvårlig: 18 prosent
- En gang i året: 18 prosent
- Aldri: 20 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen
– Her er det mange som går på en smell. Jeg mener du bør se til båten din månedlig, og i perioder med dårlig vær, frost eller mye vind, bør du være innom ukentlig, sier Edmond Wold Gaulen.
Hvis du ikke har gjort det enda, bør du sjekke tilstanden til båten og motoren nå.
– Mange verksteder og servicesteder begynner å få fulle avtalebøker, men du kan være heldig å få hjelp uten altfor lange ventetider. Drøyer du lenger nå, ryker fine dager på sjøen i mai og juni fordi båten står i kø for å bli reparert, sier han.
Flere og dyrere skader hvert år
I 2024 ble det meldt inn mer enn 13 300 båtskader til norske forsikringsselskaper. Det er en økning på 11 prosent fra året før. Skadene kostet 793 millioner kroner, en økning på nesten 20 prosent. Tallene kommer fra Finans Norge.
– I snitt kostet båtskadene nesten 60 000 kroner. Dette er med alt fra små tyverier til havarier, men det sier litt om verdiene som går tapt med manglende vedlikehold, sier båtfagsjefen i Frende.
Det er flest skader av typen som sorteres under havariskader. Det er typisk kaskoskader, som for eksempel grunnstøtinger, båter som synker, sammenstøt og hærverk.
Dette bør du gjøre nå
– Det første jeg ville sjekket er at skroget, spesielt det som er under vannlinjen, ikke har fått skader i vinter. Sagt enklere, du må sjekke at båten faktisk er tett, sier Gaulen.
– Husk så å skru i bunnpluggen til mellomskroget, slik at båten ikke tar inn vann, når den settes ut, sier han.
Videre sier han at du bør sjekke bunnventil, tennplugger, batteri, motorolje og girolje.
– Det kan ha skjedd mye med båten gjennom en lang og værhard vinter, så ikke ta for gitt at den er i topp stand bare fordi den var det da sesongen var over i fjor, sier Edmond Wold Gaulen.
TIPS
Slik sjekker du motoren
- Sjekk tennplugger, girolje, motorolje, oljenivå, diverse filtre og batteriet.
- Har du påhengsmotor? Se til at den får kjøling. Det kontrollerer du enkelt ved å se at det kommer en stråle med kjølevann ut av motoren. Skjer ikke dette, stopp motoren med det samme.
Og skulle du få trøbbel med motoren i år har Frendes båtsjef tipsene klare for hvordan du kan unngå det neste år.
- Kjør ferskvann gjennom motoren slik at den konserveres før lagring.
- Dekk til motoren og sett den innendørs hvis du kan.
- Har du innenbordsmotor? Husk å fylle på kjølevæske så ikke vann som står i motoren fryser til is.
Sikkerhetstips
- Sjekk sikkerhetsutstyret om bord
- Har du dødmannsknapp? Test at den fungerer som det skal før ny sesong
- Planlegg turen, sjekk farvannet der du skal og ha gode kart
- Sjekk at du har tilstrekkelige flyteplagg/flytevest og spesielt patron på oppblåsbare vester
- Ha med ekstra tau og lenseutstyr og sjekk at redningslederen fungerer
- Gjennomfør en sikkerhetsøvelse med hele familien om bord. Hvem tar over roret hvis skipperen faller over bord?
Kilde: Frende Forsikring