Morten Kvam, daglig leder i Skogluft.

Skogluft henter kapital fra internasjonale investorer etter vellykket lansering i Nederland

Den internasjonale lanseringen har gitt resultater for vekstselskapet Skogluft, som har sin opprinnelse på Duken. For bare en måned siden lanserte de konseptet i Nederland – med solid respons fra nye kunder.

Norske Skogluft har utviklet et konsept for salg og distribusjon av levende innendørs plantevegger. Strategien er å tilby et moderne design som gjør det enkelt å utsmykke private hjem og kontorer med lekre plantevegger – som også skaper et bedre innemiljø og økt velvære.

– Det er gjort målinger som viser at kontorer med levende plantevegger opplevde en gjennomsnittlig økning på 15% i de ansattes produktivitet, fraværet falt med 50% og ansatte rapporterte at de følte seg sunnere og mer motiverte, sier daglig leder i Skogluft, Morten Kvam.

– Boken «Skogluft-effekten» dokumenterer nettopp egenverdien i å bringe naturen inn i hjemmene våre. Dette er blitt en internasjonal suksess og har skapt en ny trend. Boken, som er skrevet av Jørn Viumdal fra Duken, er oversatt til 11 språk og rettighetene er solgt til mer enn 100 land. Samtidig ligger årevis med forskning og utvikling bak konseptet, blant annet på NMBU på Ås, fortsetter Kvam.

Henter mer vekstkapital

Etter en vellykket kapitalinnhenting i fjor høst har selskapet tatt store steg – med internasjonal lansering i Amsterdam i mars. Nå sikter Skogluft på å hente cirka 10 millioner i såkornmidler fra internasjonale investorer.

– Hensikten er å skaffe mer kapital til å styrke veksttakten. Vi tror det er klokt å holde et høyt salgstrykk, nå når vi ser at konseptet slår så bra an i Europa, sier Skogluft-sjefen.

– Vi har veldig stor tro på dette markedet. Den globale markedsstørrelsen for innendørs planter ble verdsatt til 488 milliarder dollar i omsetning i 2019, og dette er et marked i sterk vekst, forteller Morten Kvam.

Bygger «community»

Skogluft utvikler også en app som gjennom sensorteknologi hjelper til med å ta vare på de levende planteveggene. Sammen med appen har de lansert det nettbaserte sertifiseringsprogrammet Skogluft Academy, hvor målet er å bygge et internasjonalt community for selskapets kunder og støttespillere.

I tillegg til salg og markedsføring har Skogluft en plan for å utvikle en banebrytende løsning for matproduksjon innendørs. Her vil selskapet hovedsakelig basere seg på såkalt «soft-funding», med midler fra offentlige støtteordninger til forskning og utvikling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.