– Nå gjelder det å holde på de medarbeiderne man har, sier Eivind Bøe, Norgessjef i HR selskapet Randstad. Foto: Randstad Norway

Skyhøye lønnsforventninger skaper hodebry for arbeidsgivere

16. oktober, 2023

08:27

Ingen kommentar

Arbeidsgivere sliter med å finne kandidater med rett kompetanse og mange har skyhøye lønnskrav som setter en stopper for flere rekrutteringsprosesser. – Nå gjelder det å holde på de medarbeiderne man har, sier Eivind Bøe, Norgessjef i HR selskapet Randstad.

Tall fra Randstads viser at de største hindringene for nyrekrutteringer er at kandidater kommer med urealistiske lønnskrav. Det kommer også frem at manglende arbeidserfaring eller bransjekunnskap og for svake faglige ferdigheter oppleves som et stort problem for rekrutterende ledere.

– Det er helt klart at økte levekostnader gjør at flere bruker jobbskifte til å få høyere lønn. Det er jo forståelig, men det er ikke bærekraftig for bedriftene når kompetansen man i tillegg betaler ikke svarer til forventningene, sier Eivind Bøe, Norgessjef i Randstad.

Mener ekstraordinær arbeidsgiveravgift må fjernes

Han peker på at arbeidsgivere i tillegg har fått høyere lønnsutgifter med den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften for alle ansatte som tjener over 750.000 som regjeringen innførte i fjor.

– Økte avgifter gjør at arbeidsgivere er nødt til å holde igjen på lønnen og gjør det både vanskeligere å beholde folk, og tilby den lønnen arbeidssøkere krever. Dessverre fører også svekket betalingsevne hos arbeidsgivere at flere ser seg om etter en ny jobb. Den sikreste måten å øke lønnen på er å bytte jobb, men det skaper store utfordringer for arbeidsgivere, sier Bøe.

Råder arbeidsgivere til å satse mer på egne ansatte

Han mener det er viktigere enn noen gang å holde på de medarbeiderne man har, slik at man ikke ender opp med å måtte betale dyrt for dårligere kompetanse. For mange er det en stor utfordring. Syv av ti ledere svarer at det å beholde de beste medarbeiderne og utvikle gode ledere er en utfordring.

– Det er fortsatt mange ledige stillinger og stor mobilitet i arbeidsmarkedet. For mange blir et jobbskifte attraktivt både for å øke lønnen og få nye utfordringer. Spørsmålet blir jo da om man skal satse på å få nye kostbare ressurser inn, eller jobbe for at de beste blir, sier Bøe

Arbeidstagere oppgir at et tilbud de ikke kan si nei til og høyere lønn er hovedgrunner til å bytte jobb. Andre viktige årsaker er å få bedre balanse mellom jobb og fritid og at man opplever få muligheter til å utvikle seg og manglende karrieremuligheter nåværende arbeidsplass.

– Derfor kan det lønne seg å tilrettelegge slik at man enklere kan kombinere jobb med familieliv og ikke minst legge til rette for utvikling og interne karrieremuligheter. De fleste av oss ender opp med å kjede oss om vi ikke får tilstrekkelige utfordringer på arbeidsplassen, og det å ha det bra på jobb er faktisk det aller viktigste for folk, konkluderer Bøe.

Utfordringer med å rekruttere i dagens arbeidsmarked:

  • 68 prosent av selskapene anser det å beholde de beste medarbeiderne og utvikle gode ledere som en utfordring
  • 67 prosent opplever at de har problemer med å rekruttere rett kompetanse
  • 60 prosent mener kandidater har urealistiske lønnsforventninger
  • 37 prosent har ingen eller begrenset arbeidserfaring fra bransjen
  • 24 prosent møter ikke kravene om ansiennitet eller arbeidserfaring
  • 20 prosent mangler konkrete faglige ferdigheter

Årsaker til å takke ja til jobb et annet sted:

  • 33 prosent oppgir å ha fått et tilbud de ikke kunne si nei til
  • 28 prosent mener nåværende arbeidsgiver tilbyr for lav lønn sammenlignet med den generelle lønnsutviklingen
  • 27 prosent oppgir at de ønsker å bedre balansen mellom jobb og fritid
  • 25 prosent mangler muligheter til utvikling eller progresjon i karrieren
  • 25 prosent peker på dårlig ledelse i organisasjonen
  • 23 prosent sier at de kjeder seg på jobb på grunn av utilstrekkelige utfordringer og at de ikke får brukt kompetansen sin
  • 18 prosent mener organisasjonen ikke er økonomisk stabil og frykter nedbemanning

Kilde:

Randstad HR trender (utvalg 300 ledere) og Randstad Employer Branding (utvalg 3000 arbeidstakere)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.