Trafikkforsikringsavgift sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. (Foto: NAF)

Statsbudsjettet: Bremser elbilovergangen

Elbilene har gått fra å ha en symbolsk trafikkforsikringsavgift til å ha den høyeste. – Bensin- og dieselbilene får nå redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Avgiftsfordelene for elbiler har blitt mindre og mindre på kort tid. En viktig fordel har vært lav trafikkforsikringsavgift, tidligere kjent som årsavgiften. Fra å ha vært en symbolsk sum har den økt kraftig de siste to årene. I 2023 har det vært lik avgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget går altså elbilene forbi og elbileierene vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilistene.

-Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad. – Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot, fortsetter NAF-sjefen.

 Trafikkforsikringsavgift
(Årsavgift)
  2021  2022  2023  2024 
Fossil  3 066 kr 2 990 kr 3 045 kr 2 820 kr
El  2 135 kr 2 839 kr 3 045  kr 3 157 kr
Differanse  931 kr 150  kr –  337 kr

 

Våre siste saker her:

Ny 17. mai-marsj skal få Norge ut på tur
I anledning Friluftslivets år 2025 er det laget en ny korpsmarsj – og hele 1600...
Gi hunden en trygg og god 17. mai – la den bli hjemme
17. mai er en festdag for oss, men for  hunder kan den være både skremmende...
Ny studie: Konspirasjonsteorier truer folkehelsa
En ny omfattende studie viser hvordan helserelaterte konspirasjonsteorier undergraver...
Vegard Heggems fotballdrakter samlet inn 210.000 kroner til demensforskning
Vegard Heggem har donert 26 fotballdrakter til inntekt for demensforskning....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.