Direktør for bransjepolitikk, Jarle Hammerstad.

Sterk avslutning på kjøpesentre førte til god julehandel også i år

Økt aktivitet på kjøpesentre og historisk netthandel bidro til at fallet fra 2021 kun endte på 1,5 prosent.

Tall fra BankAxept viser at årets julehandel hadde en nedgang på 1,5 prosent sammenlignet med 2021. Kjøpesentrene hadde særlig god omsetning uke i 51, den siste uken før jul. Denne uken hadde kjøpesenterbutikkene høyere omsetning enn samme uke i 2021. Uke 49 og 50 hadde butikkene generelt en nedgang i forhold til 2021.

Bedre enn fryktet

Julehandelen, som strekker seg fra Black Week til og med juleaften, dekker både månedene november og desember. Handelen opplevde omsetningsvekst i november sammenlignet med 2021. Det er særlig netthandel og handel i kjøpesentrene som trakk opp, og særlig i Black Week.

– En tidlig start i november og en sterk sluttspurt dagene før jul ga en god julehandel også i 2022, bedre enn mange fryktet. En nedgang på 1,5 prosent i forhold til 2021 er svært bra tatt i betraktning at 2021 hadde rekordomsetning. Det er også bedre enn vår prognose om en nedgang på 3,5 prosent

Videre utgjorde netthandelen en mye større andel enn tidligere. Virke anslår at julehandelen over nett oversteg 20 milliarder kroner.

– Trenden med at vi handler mer på nett ble forsterket i 2022. Mange startet julehandelen i november og mange handlet på nett. Denne gangen ser det ut til at vareflyten har gått bedre enn i 2021, da det var store forsinkelser internasjonalt. Handelen i Norge kan også glede seg over at norske forbrukere nå handler mer i norske butikker og nettbutikker. Før pandemien var veksten størst i utenlandske nettbutikker.

Kjøpesentrene trakk opp

Tall fra Kvarud analyse viser at landets kjøpesentre bidro til å trekke opp årets julehandel. Omsetningen i kjøpesentrene i uke 51 var 5,2 prosent høyere enn i uke 50 og over 18 prosent over Black Week.Uke 51 var dermed den viktigste handleuken i 2022. Det er hovedsakelig høy omsetning i butikkene innen mat og drikke og i spesialbutikkene som gjør at uke 51 ble den viktigste handleuken.

– Kjøpesentrene synes å være vinnerne av julehandelen 2022, sammen med netthandelen. At kjøpesentrene hadde vekst i forhold til 2021 skyldes nok i stor grad at smittevernrestriksjoner begrenset trafikken på kjøpesentrene i desember 2021, noe som rammet servering og andre tjenester på sentrene

Våre siste saker her:

Fullmåne 12. mai - knyttet til opplysning og oppvåkning
Denne fullmånen er forbundet med ferirngen av Wesak, og er knyttet til oppl...
Ulykken på Nøtterøy: -Foreldre er for naive
-Jeg vet om ungdommer som har elsparkesykler som kan kjøre i 100 km i timen,...
Klar til 17. mai? Sjekk disse fem tingene først
17. mai er rett rundt hjørnet – er uteplassen, grillen og bunadsskjorten klar?...
Betydelig lavere matprisvekst i april
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt fra 8,7 prosent i...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.