1932 INDIANA JXB MODELL 85: Første gang registret 13.12.1938 (iflg. vognkort). Kjennemerke TB 1 senere ÅBV 1, LH 6111. Vekt 3730 – 4300 kg. Reg for 2 personer. Motor Hercules JXB 219 cu.in/3597 ccm – 70 HK (Hercules Motors Corporation). Bilen var i beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1933 til 1959, deretter i Åsgårdstrand brannvesen (ÅBV) fra 1961 til 1974.

Stolte veteraner til Flekkefjord

22. august, 2021

01:27

Ingen kommentar

Fem historiske kjøretøy og 16 entusiaster fra VIB la torsdag morgen i vei mot Flekkefjord, og det 12. Nasjonale veteranbrannbiltreffet sist helg. Mer enn 30 historiske kjøretøy er meldt til arrangementet.

VIB forvalter fem veteranbrannbiler på vegne av eierkommunene og det er pensjonistforeningen VIB Veteranene som pleier dem med hjerte og fagkunnskap. De to bilene som en gang var i tjeneste for innbyggerne i Horten oppbevares i et bygg nær tidligere Horten brannstasjon. De to eldste bilene står i utstilling på brannstasjonen i Ollebukta, Tønsberg. Den siste er lagret på brannstasjonen på Nøtterøy, Færder, i lokaler VIB Veteranene også bruker til vedlikeholdet.

PÅ LANGTUR: Fra v. Kåre Johansen, Knut Svartangen, Erik Storm Olsen, Svein Wold, Trygve Ellefsen, Jan Erik Christensen og Arne Sørum. ALLE FOTO: Arnt E. Folvik, Vestfold Interkommunale Brannvesen

Langtur

Til Flekkefjord er det mer enn 300 km og turen startet lovende. Beklageligvis fikk den eldste bilen tekniske problemer ved Larvik. Til tross for at det var utmerket kompetanse til stede lot feilen seg ikke utbedre. Dermed måtte Indiana 1932 kaste inn håndkle og det nasjonale treffet vil mangle en attraksjon. Bilen kjørte for egen maskin, og søkte middeltidig opphold ved Larvik brannstasjon og den blir transportert hjem av Bilberging Vestfold.

–På Indiana´n har mest sannsynlig stempelfjærene på to sylindere gått føyken. Vi valgte da å sette igjen bilen i Larvik, sier Trygve Ellefsen leder i VIB Veteranene.

–Etter 200km, i Lillesand, oppsto det problemer med 1956 Fargo C3, her var det en knute på akslingen som skapte trøbbel. Vi vurderte det som tryggest å sette igjen bilen ved Kristiansandsregionens brannvesens stasjon i Lillesand. Den var kjørbar, men hadde det skjedd noe mer kunne deler har ødelagt radiator og mye annet, forklarer Trygve Ellefsen.

1959 DODGE D-400 MANNSKAPSBIL: Første gang registrert 13.04.1960. Kjennemerke TB 1, Z-4529. Vekt 6340-6790 kg. Registrert for 6 personer. Motor 318 cu.in/5200 ccm – 201 Hk. Pumpe Motordrevet frontpumpe, Barton UA-60 2300 l/min. Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1960 til 1986. Total innkjøpspris for bilen var kr. 85 000,-.

Det går som ei kule

–Vi har erfaring med at det kan skje ting med veteraner, derfor har vi sikra oss med følgebil. Her jeg sitter i den åpne stigebilen fra 1937 er motet og humøret på topp. Det går rett og slett som ei kule, med sju mil igjen gleder vi oss til treffet, avslutter mangeårig veteranbilentusiast og leder i VIB Veteranene Trygve Ellefsen.

Rett før klokken 17 var tre kjøretøy og våre folk vel framme i Flekkefjord.

Treffet hadde offisiell åpning fredag, med rebusløp, omvisning på Egenes Brannteknikk inkludert servering av fiskesuppe. Lørdag var det parade i Flekkefjord. Deltakerne var invitert til samling på Kaffebørsen fredag og grillaften på brannstasjonen lørdag. Treffet gikk over fire dager.

red@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *