Skousen-butikken i Tønsberg, kan notere seg hedersplassen når det gjelder omsetningsvekst blant landets 20 Skousen-butikker.
BENTE WEMUNDSTAD tekst og foto
Kjell Roger Skauen og hans firma Skauen Hvitevarer Tønsberg AS startet som franchisetaker i det danske konseptet Skousen i 2015. Det ble noen nervepirrende år før regnskapet tippet over på plussiden, men det var forventet.
–Det tar etter sigende tre til fem år før en bedrift går i pluss, og sånn sett var vi i rute. Det er ekstra morsomt at vi går i solid pluss nå etter seks års drift, sier Kjell Roger Skauen.
Som å komme hjem
Den eneste referansen han har til hvitevarer fra tidligere, er hans far som drev et elektroverksted i Kragerø. Selv har Skauen drevet med av formidling av leiligheter i Spania og vært ansatt i inkassobransjen.
–Da Skousen utlyste franchisemulighetene, føltes det som å komme hjem, sier han.
–Det er dette jeg vil drive med.
Som om utfordringen med å starte franchisebutikk i Tønsberg ikke var nok, tok han også over Skousen i Sandefjord for ett år siden.
–Den gikk ikke like bra. Det kan være mange årsaker til det, men hvis vi følger oppskriften for det vi har gjort i Tønsberg, kan det hende vi lykkes der også, sier Skauen.

Faghandel
Kjell Roger Skauen legger ikke skjul på at det er tøft å konkurrere med supermarkeder som Elkjøp og Power, men understreker at Skousen er en faghandel.
–Vi har fagkunnskap, og vi er like mye rådgivere som selgere. Om du kommer hit og skal investere i en kjøkkenvifte, spør vi deg gjerne om hvor stort rommet er. En vifte skal kunne bytte ut luften i rommet 10 ganger på en time, og det sier seg selv at et stort kjøkken trenger noe annet enn et lite et. Mange lurer på om platetoppen skal være induksjon eller keramisk. Det kommer an på hvor mye kretsen tåler – har du stor kapasitet på sikringen til kjøkkenet, er induksjon et godt valg. Du gir oss kriteriene, og vi plukker frem det vi mener passer best til deg, sier Skauen.
21 prosent vekst
Under koronapandemien har folk pusset opp mye i hjemmene sine, og det har Skousen merket godt.
–2020 ble det første året med overskudd i bedriften, og det ligger an til vekst i år også, sier butikksjefen fornøyd. Fra 2019 til 2020 ble det en vekst på 21 prosent for Skousen avdeling Tønsberg.
-Størst vekst ble det i dette årets første åtte måneder.

Skousen er en 60 år gammel dansk kjede som i 2015 ekspanderte til Norge. Den første Skousen-butikken ble åpnet i Moss i 2015, og samme år åpnet en hel del til. I dag er det 20 Skousen-butikker i Norge, og alle er drevet som franchise.
–Det er klart det gir en god trygghet å ha et stort konsern i ryggen. De første årene, når utgiftene er større enn inntektene, ga de oss litt slingringsmonn på betalingsfrister for varene. Uten det, ville det vært vanskelig å etablere butikken, sier Kjell Roger Skauen.
Det er i dag tre ansatte, eller 2,7 årsverk i Skousen Tønsberg – pluss en ekstrahjelp. I Sandefjord er det 2,4 årsverk. Kjeden forhandler hvitevarer med kjente merker, støvsugere samt småelektriske apparater til kjøkken. Som forhandler har de plikt til å ta imot ødelagte hvitevarer, og har en låst container stående til det formålet. De ødelagte varene blir hentet av Norsk Ombruk i Sandefjord, der de reparerer og selger det som er mulig. Resten blir avhendet på forsvarlig måte.