BILDET: Festivalsjef Eirik Raude. Foto: Liv Øvland
Risør kammermusikkfest opplever nå det beste åpningssalget på seks år. Festivalsjef Eirik Raude tror at god kundepleie og et spennende festivalprogram er grunnen.
-Som mange andre i kulturbransjen var vi spente på om publikum ville komme tilbake til oss etter pandemien. Etter noen dager med billettsalg, kan vi nå lettet oppsummere med at åpningssalget er bedre enn på mange år, sier festivalsjef Eirik Raude.
Raude tror festivalen har gjort mye riktig gjennom pandemien, som å holde god kontakt med kundene.
– Vi har også byttet billettsystem og utviklet nye strategier for salg og synlighet. Når vi samtidig kan vise frem et program vi er veldig stolte av, er vi godt rustet for å vinne kundene tilbake, sier han.
Risør kammermusikkfest satser spesielt på de nye internasjonale toppnavnene. I 2022 kommer blant andre Benjamin Grosvenor (piano), Miloš Karadaglić (gitar), Karen Gomyo (fiolin), Julian Bliss (klarinett) og Tine Thing Helseth (trompet).
Åretes bestillingsverk er laget av Henrik Hellstenius, og er skrevet for Jazzmusikerne Solveig Slettahjell og Morgen Qvenild i samspill med Ensemble Ernst.
Maktspill
Årets festival har fått den tematiske tittelen Maktspill. Programmet er satt sammen av en mengde verk som forteller forskjellige historier om makt og avmakt, hierarkier og posisjoner. Du vil finne verk som kritiserer statsmakten eller som er skrevet i fangenskap. Komponister som har forsøkt å finne en kunstnerisk frihet under streng sensur og verk av komponister som har flyktet eller blitt utestengt.
Musikkhistorien vitner om utallige møter mellom kulturer. Møter som har vært en kilde til inspirasjon og resultert i atskillige verk som har blitt høyt elsket av publikum. I årets program ser vi også på hvilke kulturer som påvirket historiens komponister – i hvilken grad bærer verkene med seg historiens holdninger til fremmede kulturer? Det ligger makt i å ha posisjon til å kunne beskrive «de andre».